De andersom benadering

Mond-tot-mond reclame. Vroeger al een van de allersterkste marketing-strategieën, en wat is daar eigenlijk aan veranderd in de online-tijden? 2009 vraagt toch een ander soort van benadering.

‘Ga jij ook volgende week naar The Death Letters? Nee? Ken je ze nog niet?’ Direct word je getriggerd door het feit dat je ‘iets niet kent’, terwijthe_death_lettersl een collega/vriend er enthousiast over is. Resultaat: Death Letters opzoeken.

Real-life heb je enkele van deze contact momenten. Het bereik van zo’n [bijna ouderwetse] buzz zal maar langzaam groeien omdat je simpelweg niet de hele dag op een plek bent waar jij in contact staat met honderd(en) andere gelijkgestemde. Een Hyves, Facebook of Twitter bracht daar verandering in.

Een enkeling of eenling ontleent zijn identiteit graag aan een groep (of zoals Seth Godin zegt: een Tribe). Dit is een eeuwenoud principe, en door de komst van online (sociale) profielen een mega-mogelijkheid. Eén enthousiasteling geeft je nu toegang tot 5, 50 misschien wel 500 gelijkgestemde.

Dus nu lukraak 300 vrienden per dag toevoegen? Nee. 2009 staat in teken van ‘defrienden‘, wat bottom-line neerkomt op ‘ontsletten’. Men voelde zich eerst nog stoer dat de teller op 1343 friends stond. Nu: not done! Men voelt zich gebruikt, en goedkoop. De term ‘vrienden’ leek niets meer voor te (gaan) stellen, en daarom verschuift de focus in de online wereld nu naar verbondenheid. Eén-op-één.

Stop je energie in de enthousiasteling, waardoor andere in zijn/haar Tribe dezelfde verbondheid willen opbouwen.

One comment on “De andersom benadering

  1. Hoa December 9, 2012 6:18 pm

    Moeder Gans ken ik niet, maar Commander Keen dan weer wel Die heb ik vroeger ook heel veel gpseeeld! Bij een vriendinnetje toen we zelf nog geen PC hadden en later thuis ^^

Leave a Reply

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>