Nieuwe businessmodellen en exploitatierechten

mcn_logoAfgelopen woensdag was de eerste masterclass georganiseerd door MusicXport Plus van MCN. Op zaterdag 17 januari 2009 lanceerde cultuurminister Plasterk tijdens het Noorderslagseminar dit ambitieus internationaal muziekmanagers-programma. MusicXport Plus is gericht op het internationaal scholen en expertise laten opdoen van talentvolle Nederlandse muziekmanagers.

Mijn inschrijving zorgde nog niet voor internationale trips naar muziekconferenties in New York, Los Angeles of Londen. De afgevaardigde van MusicXport die internationaal meer expertise gaan op doen tijdens het aanstaande South By South West festival in the States zijn:

  1. Jacco van Lanen (Lucky Fonz III, Room Eleven, Hit Me TV)
  2. Kostijn Egberts (Le Le)
  3. Daniel Regan (Textures, Voicst en Fiction Plane)
  4. Martijn Swier (Within Temptation)
  5. Rense van Kessel (Friendly Fire)

Zoals gezegd was woensdag de eerste masterclass over Nieuwe Businessmodellen en Exploitatierechten. Wilbert Mutsears (Universal) en Marc Hofstede (Brand New Live) waren de sprekers, en Robbert Tilli de gastheer.

Een korte resumé…

Algemeen

  • ‘Branden’: als de artiest zichzelf als ‘merk’ verkoopt, is dit makkelijker uit te leggen naar bedrijven toe.
  • Cruciale ingrediënten voor een eventuele doorbraak in muziek: goede song, goede podium performance en een plan.
  • Beste ambassadeur van de band is het bandlid zelf.
  • Wordt je te afhankelijk van diverse partijen, dan ligt ‘luiheid’ op de loer.
  • Ga je rechten van je muziek niet verdelen als het nog geen belangrijke issue is.
  • Verpats je master-rechten niet zomaar aan de studio waar je opneemt. Dat kan cruciale gevolgen hebben in onderhandelingen met derde partijen.

Contracten

  • robbert_tilli_masterclass_mKwantificeer zoveel mogelijk in je contract om later een onderhandelingspositie te hebben. Bijv: “als de studio daadwerkelijk was gehuurd had het x euro gekost”
  • Focus op het maken van muziek ‘ in eigen beheer’. Geeft je een enorme stap voorwaarts in onderhandelingsposities.
  • Teken niet direct voor heel de wereld: weinig NL-praktijkvoorbeelden die wereldwijd iets betekenen, en geeft je mogelijkheden internationaal met andere partners te werken.
  • NEEM DE TIJD VOOR HET CHECKEN VAN JE DEAL!
    Schakel specialisten in (betaal daar desnoods voor). Bekijk het nog eens. Lees het nog eens. En nog eens. Het is als een huwelijk: je moet er helemaal zeker van zijn, want scheiden gaat gedonder met zich meebrengen.
  • Vage verplichtingen van de derde partij. No way! Zet bijvoorbeeld een release in een contract, en probeer er in te krijgen wat zíj gaan waarmaken.

Wat me in de meeting verder opviel is de afstand tot nieuwe media, maar vooral tot nieuw denken. Er wordt nog steeds zo gehangen aan de fysieke geluidsdrager, de verkoopcijfers daarvan liegen niet, maar spannende innoverende ideeën om muziek op een andere manier een commerciële waarde mee te geven hoorde ik woensdag niet.

20 april is de volgende sessie. Ben benieuwd!

Leave a Reply

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>