Martijn Crama

management & consultancy

Handige tips: artiestencontracten

Apr
21

Als het ooit zo goed met je gaat dat platenmaatschappijen, publishers, boekingskantoren, managers of andere partijen je willen tekenen dan kom je zondermeer in de wereld van contracten terecht. Rob van Dongen (advocaat bij Bousie) is gespecialiseerd in artiestcontracten en heeft menig artiest in Nederland aan zijn bureau gehad. Afgelopen maandag vertelde hij in een masterclass op het MCN over zijn ervaringen.

Handige tips en uitleg van Rob omtrent platen- / artiestencontracten. Morgen meer over licentie- en publishingcontracten.

Platenmaatschappij
Trend van de afgelopen maanden is het 360-graden-contract. De platenboer verliest enorme inkomsten door de dalende CD-opbrengsten (niets nieuws). Een platenmaatschappij doet niet anders dan veel geld in artiesten investeren met de hoop dit driedubbel terug te zien. Om zijn investeringen beter te dekken (dus niet alleen afhankelijk te zijn van CD-verkoop) zegt hij: we gooien alle inkomsten die binnenkomen voor jou als artiest op één hoop, en we verdelen die inkomsten vervolgens samen. Zou fair kunnen zijn, maar dan moet je contract waterdicht zijn.

Vaak kom je met een maatschappij een dealmemo overeen. Dit zijn twee A4tjes met in normale mensen taal wat je bent overeengekomen. Vervolgens stuurt de maatschappij je de algemene bepalingen ter ondertekening. En hier zit de nummer één valkuil: wat je ook in de dealmemo hebt afgesproken, de algemene bepalingen zijn juridisch gezien bepalend. In andere woorden: je kan nog zo goed onderhandeld hebben en alles staat prachtig in je dealmemo vermeldt, áls er iets staat wat tegenstrijdig is met de bepalingen, is je dealmemo afspraak geen fluit waard.

Hoe los je dit op?

Een extra kolom in de dealmemo met de vermelding van ‘afwijking algemene bepalingen’ waarbij je woord voor woord uitstippeld wat in artikel nummer x van de algemene bepalingen niet van toepassing is / anders zou moeten zijn geformuleerd.

Tijdens het tekenen ben je de beste vrienden. Dat blijft waarschijnlijk en hopelijk ook zo. Het contract wordt alleen echt essentieel als er oorlog uitbreekt tussen jou en de maatschappij. Ga dus ook met die gedachten (hoe gek dat ook is) het contract bekijken. Wat als de oorlog tussen ons uitbreekt? Hoe sterk sta ik dan?

Om je eigen positie sterk te maken zorg dan voor voldoende alarmbellen in je contract, een contract openbreking wanneer een album break-even heeft bereikt (of Goud of Platina, wat jij wil), voeg een release overeenkomst toe en laat wat marketing de revue passeren.

Andere handige tips:

  • Territorium
    Wereldwijd? Is dat wel zo handig?
  • Overtredingen
    Wanneer een artiest groffe overtreding maakt (hij brengt bij concurrent een plaatje uit bijvoorbeeld) dan kunnen daar hoge boetes voor staan van wel 5.000 euro per dag. Deze clausule moet je weg onderhandelen. Daarbij hanteren sommige majors het ‘niet in gebreke stellen’. In de wet staat dat bij een groffe overtreding de persoon een aanmaning moet ontvangen en binnen een deugdelijke termijn zijn fout goed mag maken. Dit ‘in gebreke stellen’ wordt door bepaalde maatschappijen geschrapt. Niet de bedoeling!
  • Merkrecht
    Als het om je artiestennaam of URL gaat, geef daarin nooit je rechten weg.
  • Definities
    De definities van een contract zijn ongelofelijk belangrijk. Definities herken je doordat ze met een Hoofdletter worden geschreven. “De Artiest heeft recht op zes exemplaren van zijn Werk” om maar iets te verzinnen.
    Alles wat gedefineerd wordt moet zo objectief en meetbaar mogelijk zijn. Enkele troebele definities: ‘alle mogelijke manieren’, ‘redelijk’, ‘muziekbranche gebruikelijke’, ‘nog niet bekende technieken’.
  • Remix, re-edit, reproductie
    Die mogen alleen worden gemaakt met nadrukkelijke toestemming van de artiest. In sommige gevallen wordt er aan de artiest voorbij gegaan.
  • Termijn verplichtingen
    Bij het aflopen van een bepaalde verbintenis is een maatschappij verplicht een seintje te geven, zodat je kan bepalen of je wel of niet doorgaat met hetgeen. Wanneer in een artikel wordt gerept dat maatschappij x hier niet verplicht toe is: schrappen!
  • Statements verplichting
    Een van de weinige verplichtingen van een maatschappij is inzicht geven in de inkomsten door middel van een statement. Dit moet de maatschappij een x aantal keer per jaar doen. Ook hier wil de maatschappij zich wel eens van een van zijn weinige verplichtingen ontdoen: schrappen!

En zo zijn er nog meer diepgaande tips van een ervaren advocaat die alleen aan de hand van uitgebreide voorbeelden uit te leggen zijn. Hoe dan ook is er belangrijke lering te trekken uit deze workshop.

Wanneer je een contract gaat tekenen met tientallen A4tjes algemene bepalingen schakel je een juridisch adviseur in. Het inschakelen van een advocaat naderhand wanneer dingen mislopen is duurder.


artiestencontracten_workshopRob van Dongen

9 Responses to Handige tips: artiestencontracten

  1. Pingback: Promo wk3 – Deals (HipHop Jaar #2) « maycreations

  2. Ben op zoek naar wat begeleiding m.b.t het releasen van house muziek bij buitenlandse maatschappijen die daar belangstelling voor hebben getoont.

  3. Beste Rob,   Sassenheim 3 febr 2012

    Prima uitgelegd. We zullen bij aanvulling van onze site ook doorverwijzen naar deze uitleg.
    mvg
    Chazz 

  4. Pingback: Voorstel kontraktendeal voor Artiesten « Worldwide Ownership

  5. Pingback: Nieuwe kontrakten deal voor Artiesten « Worldwide Ownership

  6. Pingback: music-leaks.nl

  7. @Jeroen mooi zo! 😉

  8. Goeie tips!!!

  9. Pingback: WEBLOG MUSIC UNITED » Handige tips: licentie- & publishingcontracten

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *