Auteursrechten en internet: wat mag en kan?

internet_online_auteursrechtOp vrijdag 12 juni organiseerde Lykle de Vries en Ard Boer van New Music Labs een bijeenkomst rondom auteursrechten en de online wereld. Sprekers waren onder andere een jurist en de Buma/Stemra (BS). Interessante discussies volgde in een interactief gesprek met de sprekers. Zo interessant zelfs dat er een vervolgsessie gaat komen om verder te praten over de (on)mogelijkheden van het auteursrecht, de online toepassingen en problemen die artiesten ondervinden.

Een aantal interessante passages uit deze bijeenkomst.

Ronald van den Hoff en Arnoud Engelfriet begonnen de middag met respectievelijk de intro en de juristische kant van online auteursrecht. Voornamlijk Arnoud had interessante weetjes en kon zijn expertise goed inzetten op zeer specifieke vragen. Toch was voor mij het tweede deel van de middag belangrijker. Voor juridische achtergrond en meer informatie over wat wel en niet kan m.b.t. auteursrecht op het internet, check zijn weblog.

De Buma/Stemra (BS) vaardigde een groene spreker af. Af en toe wat ongelukkig in zijn communicatie of wat onzeker, maar later bleek dat hij wel als een van de weinige zijn nek durft uit te steken en op zoek gaat naar de ontevreden leden. Hij was niet de enige aanwezige van BS. Mars Mertens, een aantal andere durfhalsen en… de directeur. Laatstgenoemde vertrok zeer lafjes (interesseert me niet of hij een afspraak had of niet) vóór het panel van start ging. Maar goed. Wat vertelde de BS?

De BS vertelde veel over lopende projecten op het internet waar een hoop details in zitten over verrekenmethodes. Uit de presentatie wil ik graag een gewaagde sheet ‘innovatie’, met daarbij de nadruk dat BS wel degelijk innovatief is, uitlichten. Men is innovatief geweest, maar de projecten zijn niet gelukt door toedoen van derde. (Slachtoffer rol?) Wanneer we meer willen weten over de toekomst, de lopende projecten, wordt ons gezegd dat daar geen inzicht in ‘mag’ worden gegeven. En zo volgen nog wel meer onzekere punten. Wanneer het licentiehuis wordt aangehaald door Ard Boer wordt dit nog maar is duidelijk. Oktober 2008 vertelde de BS dat dit huis er voor de kerst zou zijn. Tijdens de kerst werd het verschoven naar februari 2009. Inmiddels is het juni en nog steeds geen licentiehuis of adequate communicatie over de stand van zaken.

De stemming wordt vijandig omdat er een hoop ontevreden of kritische mensen in het publiek zitten die eindelijk een persoon vinden om hun ongenoegen naar te uiten. Niet echt de oplossing.

Wat ik me sterk afvraag is of de BS wel wil innoveren? Met twee (!) FTE’ers op 150 man personeel die zich dagelijks bezig houden met de toekomst wordt mijn twijfel versterkt. Conclusie. De BS heeft nog geen oplossingen voor de online auteursrechten. Je kan ook niet verwachten dat deze twee aardige jongens van de BS binnen aanzienlijke tijd het wiel gaan uitvinden of wijzigingen kunnen gaan doorvoeren. Naderhand tijdens de borrel hoor je ‘of the record’ hun interessante plannen. De besluitvorming en vooral de managers van BS zorgen vervolgens voor een route naar de ijskast of lange vertragingen.

Creative Commons is ook aanwezig en neemt het presentatie-stokje over. Dit is een organisatie die met behulp van licenties de auteur de mogelijkheid wil bieden om eerst aan te geven wat wél mag met het auteursrechtelijk beschermde werk in plaats van wat níét mag. Zo kan je met deze licentie aangeven dat een werk door je mag worden gebruikt mits je het niet voor commerciële doeleinde gebruikt. Voor meer voobeelden en een specifieke uitleg over de mogelijkheden van Creative Commons, zie hun website.

Een paar kritische geluiden rondom de CC-licenties waren er ook. Zo is er maar één duur te kiezen bij de licentie (net zoals bij het reguliere auteursrecht) namelijk oneindig. Ook voor deze licenties gelden dat het moeilijk controleerbaar is of de gebruiker de licenties 100% respecteert.

Als laatste item van de dag komt een panel op het podium zitten om interactie te zoeken. Een plan wat ik zelf inbracht tijdens dit panel was een My Buma(.nl). Overzichtelijk wil ik kunnen zien wie mijn muziek heeft gebruikt en wat men er voor zou moet betalen. Dan kan ik (de gerechtigde) zelf aangeven wie moet afrekenen voor mijn muziek. Zo kan ik mijn eigen muziekgebruik op mijn eigen website ontvinken, en dat zelfde geldt voor de buurvrouw die mijn liedjes op haar weblog heeft geplaatst. Ik bepaal wie betaald voor mijn muziek. BS gaat serieus kijken naar deze wens.

Na de zomer van 2009 komt er een vervolg op deze sessie. Als BS-lid moet je daar bij zijn wanneer je ontevreden bent over hoe je auteursrechten behandelt worden. Ook kun je specifieke vragen stellen of meer informatie inwinnen wanneer je nog niet helemaal thuis bent in het auteursrecht.

Als er (volgens jou) wat moet veranderen bij de Buma/Stemra, dan hebben de managers daar een schop onder hun kont nodig. En die kunnen ze alleen krijgen van de betalende ontevreden leden!

Op Twitter is een nieuws-stream geweest. Zoek op #COPR en vindt alle berichten van dit evenement.

9 comments on “Auteursrechten en internet: wat mag en kan?

  1. Renger July 20, 2009 11:15 am

    Volgens mij zou het al een heel stuk makkelijker worden als je als auteur zelf mag beslissen welke werken je door BS laat vertegenwoordigen en niet standaard alles wat je maakt.

  2. Jan June 15, 2009 8:57 am

    Vooral @Martijn, maar zeker ook elke andere lezer!

    VMR omzeilt niets! Het is nu eenmaal niet verboden om als muziekant zelf je rechten te beheren. VMR is een marktplaats waar muziekauteurs en (zakelijke) gebruikers elkaar kunnen ontmoeten en licenties afsluiten. VMR zorgt vervolgens voor inning en doorgifte van de licenties zoals de auteur die zelf heeft aangegeven op de VMR site. Voor de bemiddeling op de marktplaats vraagt VMR een vergoeding die wordt ingehouden op de licentie die de zakelijke gebruiker heeft aangeschaft. Dat betekent dat een op VMR (gratis) geregistreerde muziekauteur een vergoeding betaalt aan VMR op het moment er een licentie is afgenomen door een zakelijk gebruiker via de site van VMR. Dus wanneer er geld gaat naar de muziekauteur gaat er ook een beetje geld naar VMR niet eerder en precies zoveel als er is afgesproken op voorhand. Maar je kunt alles nalezen op de site van VMR, en een geregistreerde muziekauteur kan voor juridische vragen ook terecht bij VMR. Zo hebben we afgelopen jaar een aantal muziekauteurs geholpen afscheid te nemen van BS.

  3. Martijn Crama June 14, 2009 1:12 pm

    de ‘groene spreker’ was en is mij bekend 🙂

    vrijdag was een gemiste kans voor VMR dus… zonde!
    volgende bijeenkomst zeker niet missen Jan.

  4. Lykle de Vries June 14, 2009 11:59 am

    En de ‘groene spreker’ van BS is Matthijs Bobeldijk , die ook twittert als @musicinnovation

  5. Lykle de Vries June 14, 2009 11:56 am

    en @jan en @martijn: We waren eerder op de Lopend Vuur site ook al gewezen op VMR, en ik heb toen aangegeven dat VMR van harte welkom was. Oftewel: VMR had ook nu al de mogelijkheid zichzelf op te geven voor deelname en er te zijn, zodat ze de lege stoel in het panel hadden kunnen bezetten en direct al hun persepctief aan het panelgesprek hadden kunnen toevoegen. Maar ik geef ze graag ruimte op de volgende bijeenkomst, als ze even contact met me opnemen: lykle (at) newmusiclabs (punt) com

  6. Martijn Crama June 14, 2009 11:52 am

    Direct aangepast Lykle… thanks!

  7. Lykle de Vries June 14, 2009 11:51 am

    Het is niet “Rob van den Hof”, maar Ronald van den Hoff 😉

  8. Martijn Crama June 14, 2009 11:45 am

    @Jan
    Ik denk dat VMR van harte welkom is bij de volgende bijeenkomst. Iedereen die meedenkt over auteursrecht is op voorhand welkom.

    Vraag: je geeft aan dat je als muzikant zelf je rechten moet gaan beheren. Een alinea later merk je op dat dit lastig is. Dat is het ook omdat het ongelofelijk tijdrovend is om te screenen waar mensen jouw muziek hebben gebruikt. Kun je het daarom wel alleen doen? Ik denk het namelijk van niet…

    En wat ik ook erg interessant vindt is Villa Music Rights. De Buma/Stemra heeft een monopolie in Nederland als het gaat om rechten incasseren. Hoe omzeilen jullie deze monopolie?

  9. Jan June 14, 2009 11:03 am

    Waarom betalen voor een lidmaatschap, inclusief het weggeven van al je (toekomstige) rechten. als ook de registratie gratis kan. Ga, als muziekauteur zelf je rechten beheren, het internet is er klaar voor. Kies een licentie zoals jij die wilt. Prive gebruikers betalen niet. Zakelijke gebruikers wel, en dat zijn zij die jouw muziek gebruiken om er geld aan te verdienen. Creer een marktplaats door als muziekauteur je recht door de wet gegeven te gebruiken en te vertellen op welke manier je wilt dat jou muziek wordt gebruikt.

    Het (laten) beheren van je eigen rechten kan op vier manieren: zelf alles doen (lastig), via BS, via creative commons en via VillaMusicRights (VMR). Wil je ook nog dat er wordt geincasseerd voor jou dan kan dat door het zelf te doen, via BS en via VillaMusicRights. Als medeoprichter van VMR hoop ik dat we in het najaar bij de volgende sessie ook mee mogen doen.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>