Martijn Crama

management & consultancy

Merchandise: bezint eer gij begint

Jul
23

Alleen CD’s verkopen, daar kom je nu niet mee weg. Het blijft een belangrijke inkomstenbron, maar er valt veel meer te verkopen rondom je muziek. Je creeërt een sfeer, een image, een beleving. Zaken waar je een product van kan (laten) maken waar de geboeide luisteraar graag euro’s voor wil neerleggen, jouw ‘vibe’ wil herbeleven wanneer hij thuis is of met anderen wil delen.

Een paar punten waar je achteraf geen spijt van wil krijgen.

Het eerste wat in je opkomt om naast CD’s te gaan verkopen is t-shirts. Valkuil-alert.
Wordt niet overmoedig. In mijn ervaring zijn t-shirts van nog niet al te bekende bands redelijk hoogdrempelig om te kopen. De luisteraar koopt liever eerst een CD. Zeker wanneer entree is betaald, is er dan voor de meeste voldoende uitgegeven.

RubyQ releasde in de Grote Zaal van de 013 haar debuutplaat. Plusminus 400 man waren aanwezig. Op die dag verkocht de band een aantal t-shirts (stuk of 15) en het vijfdubbele aan CD’s. Sindsdien zijn er mondjesmate t-shirts verkocht (misschien in het totaal 6?). Nu de band gestopt is zit het met een voorraad t-shirts. Toentertijd investeringswaarde: meer dan €400,-

Nee. Ga dan naar de Zeeman of, als je het iets ‘classier’ wil, de WE. Koop van iedere maat twee stuks (S, M, L, XL) en ga vervolgens zelf je idee drukken. Je hebt van die doe-het-zelf-pakketjes (hier een hele topic over zelf t-shirts bedrukken) of ga naar de plaatselijke copyshop/drukker. Die willen het ook nog wel eens voor een zacht prijsje doen.
Wanneer je een redelijke afname constateert, kun je kijken naar grotere voorraden. Dat is handiger dan andersom.

Martin Atkins vertelde ooit eens: “Sell everything. Got a piece of crap. Sell it.” Zoals eerder al aangegeven: het gaat de luisteraar naast de muziek ook om de beleving, de sfeer en het image. Het kan in hele makkelijke, simpele dingen zitten die jij vervolgens kan verkopen als merchandise.

Bottom-line en de belangrijkste tip: Werk met kleine voorraden c.q. kleine investeringen in den beginne. Verkoop dus meer naast je muziek, maak het laagdrempelig, makkelijk mee te nemen en niet al te duur.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *