Martijn Crama

management & consultancy

Pilot Creative Commons en Buma/Stemra: op de goede weg?

Sep
01

Positief bericht vanuit het Buma/Stemra (BS) kamp! De pilot met Creative Commons (CC) wordt verlengd. In de berichtgeving die naar buiten wordt gebracht lijkt een dikke parallel te lopen met de Online Auteursrechten dag. Veel wat toen ter sprake is gekomen lijkt te zijn aangekomen om zo dichterbij de wensen van de auteursrechthebbende te staan. Wat houdt de pilot in, en zijn de nieuwe ontwikkelingen daadwerkelijk ontwikkelingen?

“In de pilot wordt onderzocht of u voor promotionele doeleinden, zonder dat er op de één of andere manier iemand geld aan verdient, uw muziekwerken kunt verspreiden. Buma factureert daar niet voor maar gaat dat wel doen op het moment dat een gebruiker het oppikt, zoals een platenmaatschappij, een omroep of een kroeg.”

“Belangrijk is dat we het eens zijn over wanneer BS wel, en wanneer BS niet moet factureren. Om daar zo duidelijk mogelijk in te zijn, hebben we in overleg met CC een heldere toelichting bij ‘commercieel gebruik’ vastgesteld. En als er sprake is van ‘commercieel gebruik’, dan wordt er gefactureerd. En in andere gevallen niet.”

Hiermee lijkt BS in te zien dat er muzikanten zijn die graag hun werk willen verspreiden zonder daar direct geld voor te willen zien. BS gaat zich op deze manier focussen op de ‘commerciele gebruiker’. Belangrijkste facetten van commercieel gebruik zijn volgens BS:

  1. Het verspreiden, in het openbaar tonen, op- of uitvoeren of on-line beschikbaar stellen van het Werk door omroeporganisaties
  2. Het gebruik van het Werk in horeca-aangelegenheden, werk-, verkoop- en winkelruimtes
  3. Hetzelfde geldt voor organisaties, zowel in de profit als not for profit sector, die muziek gebruiken bij of naast de uitoefening van hun taken, zoals bijvoorbeeld kerken, (dans-)scholen, instellingen voor welzijnswerk, en dergelijke.

Behoorlijk specifiek en meetbaar: omroeporganisaties (radio, tv), restaurants, warenhuizen, werkplekken en grotere organisatie lijken hiermee te worden bedoeld. Wat er gebeurd in het internet-domein wordt door BS niet gezien als commercieel gebruik in deze lijst. Daardoor kan met een CC-licentie verspreiding op het net prima gaan plaatsvinden zonder vervelende facturen.

De pilot is in eerste instantie bedoeld voor leden, maar men verwacht dat door deze nieuwe manier van licenseren er ook nieuwe leden zich willen gaan aanmelden. Stel je wilt je aanmelden als nieuw lid en hebt al je muziek altijd gelicenseerd via CC, is het nog iets vaag hoe dat wordt opgepakt: “Alle eerder onder een van de CC-NietCommercieel licenties gelicenseerde werken kunnen in dat geval in het door Buma/Stemra commercieel beheerde repertoire overgenomen worden.”

Een belangrijke vraag die ik in dit pilot verband graag stel: wat als de pilot afloopt? Valt het auteursrecht terug naar de rechthebbende? Word je dan automatisch ‘gewoon’ lid? In de speciale voorwaarde [maar even niet letten op de data die een jaar oud zijn] is dat maar lastig te achterhalen.

Hoe dan ook, áls jij je wil aansluiten bij de BS, doe het dan sowieso met de Creative Commons Pilot. Daar valt meer mee te winnen. Lees hier het 4-stappen plan voor het aanmelden van je werk eens rustig door.

Wie overweegt met deze pilot mee te gaan doen? En welke vragen roept het op?

5 Responses to Pilot Creative Commons en Buma/Stemra: op de goede weg?

  1. Dank Riekus, logisch en verhelderend!

  2. Het wel aanmelden bij Buma en niet bij Stemra is een kwestie van de juiste formulieren weggooien en de juist invullen, niets meer of minder

    Waarom wel Buma en geen Stemra? Om de situatie te schetsen: mijn band wordt op dit moment uitgebracht en gedistribueerd door 9 independent labels. Bovendien werken we vaak mee aan compilatie-CDs, vaak voor een ‘goed doel’ in de DIY scene. Ik vind het dan logisch om de mensen die onze muziek uitbrengen niet op te zadelen met de rompslomp van het Mechanisch Recht. Vandaar geen Stemra.

    Daarnaast vind ik het an sich geen fijn idee dat er bemoeienis zou zijn met de manier waarop onze muziek verspreid wordt.

  3. @Riekus Zou je is kunnen uitweiden over hoe dat in z’n werk gaat: wel aanmelden voor Buma, niet voor Stemra? En waarom je de Stemra zo bewust naast je neerlegt?

  4. ik overweeg het zeker. Sterker nog: ik ben momenteel bij BUMA aangemeld en betreur dat ik niet meteen met de pilot heb meegedaan. Let wel: alleen bij BUMA, niet bij Stemra, want ik zie het niet zitten dat er bij het maken van CDs / platen geld naar Stemra gaat.

    De enige reden dat ik mij aangemeld heb bij BUMA is de optelsom van zo’n 150 optredens per jaar en het feit dat een hoop zalen toch geld afdragen. Ik heb liever dat ik daar wat van terug zie dan dat het bij marco borsato op zijn rekening gestort wordt. Niet de beste drijfveer om je aan te melden, maar als relatief ‘kleine vis’ zou het wel fijn zijn om toch iets terug te zien voor die inspanningen.

    Als het echt zo is dat BUMA online verspreiding niet ziet als commercieel gebruik, is er in elk geval 1 doel bereikt: je muziek bij iedereen zien te krijgen die er maar interesse in heeft. Ik snap ook niet zo goed waarom BUMA zich bemoeit met streams etc. In mijn mening is dat geen ‘openbaarmaking’, maar meer iets voor het mechanisch recht van Stemra.

    Al met al twijfel ik of het aanmelden bij BUMA uberhaupt een goede keuze is geweest. Mijn ervaringen tot dusver zijn dat het een ondoorzichtige organisatie is. De verlenging van deze pilot stemt mij weer iets positiever

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *