‘Kan jij iets betekenen voor onze band?’

whiskeySteeds vaker krijg ik verzoekjes binnen. Kun je is kijken naar dit. Luisteren naar dat. Iets vinden van zus. Of adviseren over zo. Dat doe ik heel graag, en volgens mij heeft iedereen altijd een uitgebreid en eerlijk antwoord terug gehad.

Net zo vaak schemert op het einde van die verzoekmailtjes toch de vraag door of ik niet ‘iets kan betekenen’ voor de band in kwestie. Dat vraag ík mij dan ook af: ‘wat kan jíj betekenen voor mij?’

Vragen staat vrij. Maar als je om een structurele bijdrage vraagt, vergroot dan je kansen op een vervolg. Vrijblijvend aan een buurjongen vragen of hij de merchandise wilt komen verkopen bij een volgend optreden, ach, dat vindt menigeen hartstikke leuk. Als hobby.

Maar in het professionele circuit (lees boekingskantoor, management bureau, publisher of platenmaatschappij) heb je wisselgeld nodig. De logische muzikanten gedachten zijn: ‘de boeker regelt meer optredens voor mij’ of ‘de manager zorgt voor extra connecties en professionalisering van mijn band’. Dat helpt de muzikant in zijn of haar loopbaan. Leuk en aardig, maar de prof krijgt veel van dit soort aanvragen en wil ook bouwen aan een loopbaan.

Als je serieuze partijen voor je wil winnen, bedenk dan op voorhand wat je ze potentieel te bieden hebt. Heel veel bier en gezelligheid is niet voldoende. Boekers raken pas geïnteresseerd als jij kunt aantonen dat je veel geboekt wordt. Inderdaad, omgekeerde wereld. Maar zo werkt het wel. De boeker ziet dan namelijk dat zijn kansen op inkomen reëel zijn.

Puur in mijn eigen straat, het management, heeft ook veel randvoorwaarde. Coaching, tips of adviezen, dat is allemaal wel is een keer te doen voor een fles whiskey of klein bedrag. Maar een band/muzikant structureel gaan managen; dan moet potentie, geloof, visie en gedrevenheid gecombineerd gaan met zicht op inkomsten.

In het begin van je band bestaan zou je je ogen eens kunnen richten op opleidingen. In Haarlem zit Media & Entertainment Management (inHolland) en waar ik gestudeerd hebt Music Management (HKU, Utrecht [mail Betty]). Veel gasten aldaar willen maar al te graag hun theorieën toetsen aan de praktijk. Een win-win situatie!

Neem de mindset van ‘wat heb ik de ander te bieden?’ mee als je overweegt om platenmaatschappijen of andere partijen te gaan benaderen. Let wel: het is vaak ‘one shot, one opportunity’. Dat ene schot moet je zo goed mogelijk voorbereiden en richten.

Schroom echter niet om te blijven mailen met vragen! Ik vind het erg leuk om muzikanten te blijven ontdekken en te helpen in het opzetten van hun muziekbestaan.

10 comments on “‘Kan jij iets betekenen voor onze band?’”

  1. I collected so many interesting things inside your blog especially its discussion. In the a lot of comments on your posts, I think I am not the only one having all of the enjoyment here! continue the good work.Regards

  2. Hello There. I found your blog the use of msn. This is a really well written article. I’ll be sure to bookmark it and come back to read more of your helpful information. Thank you for the post. I will certainly comeback.

  3. Fantastic societal gathering with great set

  4. Begrepen meer bands dit maar!

  5. Goed verhaal en trouwens ook een prettige website !

  6. Voila! Een praktijk voorbeeld.

    Welke slimmeriken gaan volgen?

  7. Ik herken wat je zegt. Wij van The Medics zijn daarom al een tijdje geleden gaan samenwerken met iemand van die studie. Wij hebben haar als stagiair aangenomen, om ons bij te staan bij promotieacties. Daar hebben wij profijt van, en zij ook!

  8. Dank je wel mannen!

  9. Goed stuk! Ik zet het er nog gauw even bij vandaag.

  10. Goed stuk, en helemaal waar!

Say Something

Your email address will not be published. Required fields are marked *