De kracht van Twitter

hbc_event

Erwin Blom, door vele terecht gezien als Twitter-goeroe, presenteerde vanmiddag zijn boek Handboek Communities. Los van het feit dat dit boek allerlei interessante teksten bevat, is de release van dit succesvolle boek minstens zo interessant. Wat kunnen wij in de muziek leren van het uitbrengen van een boek? Nou, een hele hoop…
Mijn verslag van de middag.

Erwin Blom begon zelf met het vertellen van zijn verhaal rondom zijn boek. Het principe voor zijn ‘succes’ is eigenlijk heel simpel: sociale netwerken en dan vooral Twitter.

Door te vertellen waar hij mee bezig is en met mensen zijn passie te delen, vinden andere het interessant om dit ook weer met hun vrienden/kennissen te delen. Het oer-oude en best bewezen marketingprincipe: mond-tot-mond-reclame.

Vooral door het berichten van hoe het boek steeg in de boekcharts ging er steeds meer rondom het boek leven. Het moment dat het boek ook daadwerkelijk op de deurmat werd bezorgd, ontstond binnen no time een foto-bust op Flickr van mensen die trots wilde laten zien het boek te bezitten.

Vervolgens ging Erwin door en kwam met een gratis downloadable *.pdf bestand van het boek. Deze versie was gratis en het bood mensen de gelegenheid te adverteren. De pagina’s werden makkelijk en tegen betaling gevuld en het pdfje is meer dan 10.000 keer gedownload. Adverteerders blij. Erwin blij. Mensen blij.

Het verhaal kreeg extra dimensie toen Petra de Boevere alias het meisje van de slijterij haar bevindingen met ons deelde. Haar zeer ontwapende en gezellige manier van praten zorgde ervoor dat heel de zaal haar met luid applaus van het podium begeleide. Zij zag een verschuiving van de 4 P’s (product, plaats, promotie, prijs) in de sociale media c.q. internet. Daar geldt: passie, persoon, profilering en promotie. Waarheid als een koe.

Ook Hyves en Sellaband waren aanwezig om te vertellen over hun sociale media ervaringen. Deze beide presentaties vond ik wat tegenvallen. De vertegenwoordiger van/voor Hyves, Yme Bosma, vertelde over het gebruik van Hyves op het kantoor. Zou dat moeten kunnen en/of mogen? Door hem zelf werd al opgemerkt dat het pand vol ZZP-ers zat. Niet echt een geweldige plek om Hyves op deze gekozen manier te promoten. En dat promoten lag er nogal dik boven op. Te dik.

Het tempo werd helemaal uit de presentaties gehaald door Dagmar van Sellaband. Hij had problemen gehad met het arriveren op de locatie, waardoor hij een heel stuk had gemist van de vorige sprekers. Zijn presentatie sloot totaal niet aan en was voor vele gesneden koek. Hij verleidde zichzelf ook nog om onverstaanbaar te gaan bakkeleien met iemand op de eerste rij. Op Twitter ontstond voornamelijk een kritisch geluid rondom de P van Passie die het Slijterijmeisje zo goed had geïntroduceerd. Die was bij Dagmar ogenschijnlijk ver te zoeken.

De vertegenwoordiger van Nu.nl (Jesse Burkunk) zorgde weer voor wat frisse elan. Wat ook hij sterk benadrukt, en wat langzaam de boodschap is in deze pittige blogpost, is de kracht van sociale media in het creëren van waarde. Let op, waarde. Oude verdienmodellen zijn te veel gefocust op het woordje ‘verdien’ in dit woord. Natuurlijk mag er geld worden verdient, dat doet Erwin Blom nu ook met zijn boek, maar sociale waarde creëert een breed draagvlak voor een -jaja- community om geld te gaan besteden.

Ronald van den Hoff bevestigt dat deze manier van denken ook toepasbaar is voor seats2meet. Deze vergaderlocatie waar Erwin zijn presentatie deed, is totaal ‘sociaal’ ingericht in bedrijfsvoering. Zo kwam ik erachter dat seats2meet voor ZZP-ers vrij toegankelijk is. Dat betekent: gratis thee, gratis koffie, gratis lunch en gratis wifi. De locatie verdient haar geld door warme aanbevelingen en personen/bedrijven die (prive) vergaderruimtes afhuren. En dan niet per zaal. Nee, per stoel. Innovatieve en buitengewone locatie!

Deze dagbeschouwing sluit ik af met afsluiter Martijn Aslander die beweert dat Twitter de Nobelprijs voor de vrede zou moeten krijgen. Hij ziet in Twitter een medium dat sexe, leeftijd, achtergrond, opleiding, ervaring en etniciteit totaal ondergeschikt maakt en daarmee ‘super sociaal’ is. Mooie gedachten.
Helaas was het zuurstof in de ruimte op, en wilde men graag gaan borrelen. Daarom was Martijn, jammergenoeg, dit keer zeer bondig en kort in zijn praatje.

Goed.
Het Handboek Communities-event was een pracht plek om wat mensen te ontmoeten. Zie ook de fotostream hier beneden van Punkmedia. Maar ook een bevestiging dat we in de muziek nog absoluut niet genoeg gebruik maken van ons online sociale netwerk. Wat Erwin laat zien in dit inspirerende voorbeeld is de waarde die continue wordt gecreëerd in zijn netwerk. Mensen willen er maar aandacht aan blijven schenken, wat resulteert in mooie verkoopcijfers. De kracht van Twitter valt niet (meer) te ontkennen. Ook voor de muziek niet.

Presentatie Erwin Blom (by Punkmedia)

Petra de Boevere (by Punkmedia)

Martijn Aslander (by Punkmedia)

4 comments on “De kracht van Twitter”

  1. […] of the Social Media experts gave a short “listen what we like to share” presentations (on video), amongst the speakers Martijn Aslander, he announced a new handy (lifehacking) tool to get insight […]

  2. @madbello
    de ballonnen en slingers zorgde inderdaad voor een party-stemming. Dank voor je tip! Heb de filmpjes van Henk Jan online gezet.

  3. Leuk al die slingers en ballonen, was iemand jarig ? 🙂

    Leuk verslag.

    Dan mag deze video van Punkmedia ook niet ontbreken hier:
    http://www

    Erwin Blom | Handboek Communities Event 😉

Say Something

Your email address will not be published. Required fields are marked *