Martijn Crama

management & consultancy

Lefsetz voorspellingen van 2010

Jan
05

Bob Lefsetz. Voor de up-to-date volgers van de veranderende muziekwereld is hij een begrip met zijn ‘Lefsetz Letter‘. Recht voor zijn raap, altijd goed in voorspellen van trends en het blootleggen van pijnpunten in de muziek.

Nu komt Bob met zijn 2010 voorspelling. Te interessant om eens door te nemen en te ‘verNederlandsen’.

Ik vind het erg leuk om te beginnen met zijn tweede voorspelling: Major labels. History! Hey, waar hebben we dat eerder gehoord? Ook Bob vraagt zich af waar je een major voor nodig hebt, als je heel veel zelf kunt doen en daar dan ook optimaal van kan profiteren.

Expect major label rosters to continue to shrink. The majors will focus on winners. Broad-based acts that garner radio and TV airplay. Een beetje paradoxaal, maar wel de trend. De majors zullen zich (misschien zelfs noodgedwongen) moeten richten op Jantje Smitten en Frans Bauers om muziek massaal aantrekkelijk en rendabel te houden. Talent en de lange adem wordt opzij geschoven. Logisch, in de huidige vluchtige beleving van muziek, maar wel funest voor een gezond bedrijf. Maar nog veel belangrijker, een boodschap aan de muzikant: hoop niet op een platen-deal!

Suddenly, you’re your own label. You get all the money, but you’re doing all the work. Which artists are historically poor at. So expect a roll-up of new acts. Dat is de reden waarom ik denk dat managers hard nodig zullen zijn voor artiesten in 2010. Niet één of twee op een groot kantoor die veertig artiesten ‘managen’, maar een manager die een handjevol artiesten vertegenwoordigd. Meer gericht op de lange adem voor de opbouw van een carrière dan het binnen-een-jaar-moet-het-rendabel-zijn.

Lefsetz voorziet dit ook: Some smart cookie, much younger than the players of today, will build a hit act. The old-fashioned way, slowly, via a lot of touring, employing new technology to spread the word. The success of this act will draw other new acts to this person. And out of nowhere, suddenly, you’re going to have a brand new powerhouse.
Lykle had gelijk dit te melden op Twitter.

In Amerika zal dit nog sterker gelden, maar ook in Nederland moeten we ons hier goed bewust van zijn: It will be about making a living more than earning a private jet lifestyle. De verdienmodellen in de muziek zijn marginaal. Niet voor niets is The Entertainment Group failliet [naast bagger management natuurlijk], heeft Kyteman nog steeds niet voldoende centen om een degelijke riem te kopen en woont Roos [van Roosbeef] (nog) niet in een boederij.

Keep yourself in the public eye. Don’t condemn your customers, rally them. Zichtbaar zijn. Mijn credo om iets op te bouwen. Zoveel mensen zouden potentieel enorm veel van jou(w) (muziek) kunnen gaan houden. Maar dan moeten ze wél van je afweten. En daarnaast: zie niet de bedreiging in de ‘klant’, maar de kans. Iets gratis verspreiden betekent niet dat je verlies lijdt.
Om dit nog wat kracht bij te zetten: Ever notice that Google search is free? That people clicking on ads support the service for everyone? This is the essence of a freemium model. […] Get ‘em hooked first, then make your money.

Een blogpost van Bob bevat zoveel interessante informatie of stof tot nadenken. Wat dacht u van deze: Today’s audience sees music as background, not foreground. Aural grease in a club, not something you sit on your floor and listen to again and again as it fulfills your soul. Is dat waar? Denken we nog teveel vanuit de flower-power en het hippie-gevoel? Zorgt alle multimedia ervoor dat enkel muziek ons niet een hele avond kan boeien?

En de laatste zinnen van zijn slotconclusie luidt: A new breed of acts not beholden to the old business mind-set who can play, who have something to say, will dominate. It’s coming. Not as soon as we want it to, but it’s coming. De essentie blijft: kneiter goede muziek maken.

Schrijf je hier in voor Lefsetz Letter. Afmelden gaat net zo simpel.


One Response to Lefsetz voorspellingen van 2010

  1. En dat dit alsmede toepasbaar is op de boekenwereld, laat Timo Boezeman zien:
    http://boekeman.blogspot.com/2010/01/zes-voorspellingen-voor-het-boekenvak.html

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *