Martijn Crama

management & consultancy

Verslag van Unconvention, Eurosonic en Noorderslag (1)

Jan
13

De tweede wit besneeuwde week van het nieuwe jaar is direct dé muziekweek van 2010. In Groningen komen alle muziekprofessionals en –talent bij elkaar tijdens EuroSonic/Noorderslag. Op woensdag en donderdag vindt voor het eerst Unconvention plaats. New Music Labs heeft deze tegenhanger van een standaard conferentie naar Groningen gehaald om vooral te praten over het ‘Do It Together-principe’ en een ontmoetingsplek te facilteren voor indie-muziekscene. Laag drempelig en zonder bobbo’s.

De aanstaande dagen zal er hier verslag worden gedaan van alle interessante panels en gesprekken die worden gevoerd.

Unconvention: dag één

Door materiaalpech van de trein en de logische vertraging miste ik de start van Unconvention in Groningen. De aftrap werd gegeven met Offline is the new online: what makes a great live show? Voor eenieder die hier wel bij was, nodig ik graag uit zijn/haar bevindingen te delen.

Dat Unconvention naar Groningen is gekomen, is vooral te danken aan een inspiratie-trip die de Lopend Vuur crew maakte. Daar, in Manchester, zaten veel ‘native-speakers’ bij elkaar. Logisch. In Engeland. Laat vooral de ‘taalkundigheid’ de eerste dag wat smet geven. Er zat wat weinig vaart in statements of verhalen door het gebrek aan vocabulaire, waar ik mijzelf overigens volledig moet gaan indekken omdat ik ook nog moet gaan spreken in het Engels.

To MySpace or Not To MySpace: social networks reviewed leverde vooral leuke anekdotes. Pim van de Werken vertelde zijn bekende verhaal over Silence is Sexy. Interessant was het horen van het aantal album-downloads sinds de band het op Mininova heeft geplaatst: 80.000. Dit is inclusief een albumversie zonder vocalen. Een zeer waardevolle tip; het maakt je muziek uitermate geschikt om als underscore te dienen voor (youtube-)filmpjes. Verspreiding van je muziek ‘is key’.

Nicolai Adolfs kwam met een stelling waar ik het niet mee eens ben. Hij vertelde dat muziek steeds meer achteraf wordt aangeschaft. Net zoals bij een trui. Die ga je eerst passen in de winkel, en als deze je staat, betaal je ervoor. Een voorbeeld die niet helemaal opgaat in de muziek, als je het mij vraagt. Pas wanneer de trui een emotionele waarde voor jou vertegenwoordigd, hij is gedragen door persoon x of laat affiniteit zien met een bepaalde beweging, dan zal er wellicht achteraf geld worden betaald. Anders dan truien wordt muziek steeds meer een vluchtig gebruiksproduct wat de doorsnee luisteraar niet persé hoeft te bezitten.

De native-speaker Lance LaBreche kwam met een aantal leuke overpeinzingen: “When you are active in social networks, you are not really ‘socializing’. You are less social networking, more servicing the idea to be out everywhere on the net.” Hij vervolgde: “You don’t HAVE to be on MySpace, for people on MySpace talking about you. Being visible on a social network doesn’t mean having a profile at every network.” Toch vond Pim dat je wel op zoveel mogelijk ‘networks’ aanwezig moet zijn. Het is een manier voor potentiële fans om je te vinden of contact met je te zoeken. Op een gegeven moment ontdek je wel welke sites wel, en welke niet goed voor je werken in het contact met je fans.

Music For Bands and Companies ging voornamelijk in op hoe je als muzikant/band geld kan verdienen naast de reguliere verkoop en live-gigs. Hier gaf Walter Flapper openheid van zaken. Het sluiten van licenties met games of tv-series kan zeer interessant zijn. Zo leverde een licentie voor een Heineken reclame 20.000 pond op voor het mogen gebruiken van een track, en een game 6.000 pond. Niet misselijk. En vergeet ook niet de promotionele waarde. Allerlei luisteraars komen in aanraking met jouw muziek.

Deze ‘synchs’ [jargon] hoeven niet eens je grootste hits te zijn of de meest bekeken youtube-filmpjes. Het zou zo maar kunnen dat het meest ‘weirde’ liedje ongelofelijk goed past voor een licentie-deal.

Hoe regel je dat? Vooral proberen in het netwerk van gamers bijvoorbeeld te komen. Zodra je ‘music supervisors’ weet te achterhalen, kun je ze interesseren met je muziek. Met een snufje geluk kan het zo maar gebeuren…

Grote meerwaarde van de Unconvention tot nu toe zijn de mensen die hier op af komen. Ongedwongen sfeer, ons-kent-ons, geen gedoe of drempels. In het makkelijke contact ontstaan allerlei leuke gesprekken en relaties.

Dag 2 van Unconvention is veelbelovend. Spoedig een update vanuit Noord-Nederland.

Foto-impressie Unconvention Day 1

6 Responses to Verslag van Unconvention, Eurosonic en Noorderslag (1)

  1. Pingback: The Future of Labels | WEBLOG MUSIC UNITED

  2. @meindert eensgelijks! Succes met het opzetten en kristalliseren van je bedrijf!

    @deborah uiteraard geen dank… meer volgt zo

  3. Dankje wel voor de informatie

  4. Hoi Martijn,

    vond het leuk je even gesproken te hebben bij UnConvention en de PopSport borrel! Inmiddels heb ik ook een verslag van dag 1 online gezet met ook een impressie van panel 1.

    http://www.mindnote.nl/?cat=117

    Veel plezier nog op Noorderslag!

  5. Het is en blijft gissen. Ik heb sterk het gevoel dat als je een plaat hebt gedownload, het waardeert maar verder geen hysterische gevoelens erbij krijgt, je niet nog 15 euro overboekt naar de desbetreffende band.

    Ik bijvoorbeeld heb Deus gedownload. Gave band, gave plaat. Maar het aanschaffen voor mij niet waard. Wel wil ik die gasten live gaan zien. Dan betaal ik graag een kaartje. Als ik dan op een of andere manier verbondenheid met die gasten ga voelen, ben ik zeker bereid mijn portemonnee weer te pakken en iets van ze aan te schaffen.

    Kortom: ik heb mijn twijfels over het ‘achteraf’ principe. Maar hoor graag bevindingen die dat weerleggen…, waarbij Victoria misschien een heel goed voorbeeld is? 🙂

  6. Hallo Martijn,

    bedankt voor dit verslag. Om terug te komen op je opmerking over het achteraf aanschaffen van muziek. Ik bben van mening dat je alleen ongehoord de muziek van een artiest aanschaft als je al bekend bent met het werk van die artiest, of dat iemand die je vertrouwd zegt dat het absoluut iets voor jou is.
    Anders blijft het toch een onzekerheid. Het is bij muziek wel mogelijk om snel een eerste indruk te krijgen. En een trui kun je passen als je in eerste instantie ziet dat het wel een leuke trui is.
    Een interessante discussie over dit onderwerp en “pay what you want” voor boeken heeft Ivo Victoria laatst opgestart, waarbij de conclusie was dat een lezer halverwege een boek eigenlijk pas een boek kan en wil waarderen en dan wil betalen….
    http://www.ivovictoria.com/?e=524

    Ben benieuwd naar je verslag voor de tweede dag, aangezien ik zelf ook andere verplichtingen heb.
    Mars

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *