Verslag van Unconvention, EuroSonic en Noorderslag (2)

unconvention_noorderslag

Zoveel dagen met zoveel nieuws en interessants. Het is lastig om dat allemaal snel online te krijgen. Maar geduld is een schone zaak. Waar later de bevindingen van seminars op zaterdag (Noorderslag) zullen volgen, eerst nog dag twee op de Unconvention.

Beginnen met het meest interessante panel van de dag, misschien wel van heel de Unconvention: Zero Budget Marketing. Bestaat het, en zo ja, wat kan je ermee?

Niels Aalberts (manager Kyteman, blogger EHPO) vertelt dat zijn totale marketingbudget voor Kyteman €53,10 was. Tijdens de grote release-show op Noorderslag stuurde Colin een sms naar de persoonlijke adressenbestanden. Ook als je zijn nummer niet had stond in het scherm: ‘Van: Kyteman’. In het smsje nodigt hij je uit om bij zijn show te komen kijken. De persoonlijke benadering zorgde mede voor een daverende opkomst. Een prachtvoorbeeld van dit principe.

Een andere tip om zonder geld jezelf te promoten: overwin je lokale scene. Volgens Ruth Daniels en Niels essentieel om enigszins serieus genomen te worden. ‘Word of mouth’ is het meest succesvolle ‘marketingmiddel’. Niels: “En als je jouw neefje of buurmeisje niet kan overtuigen met je muziek, durf dan niet eens te denken aan grotere plannen.”

En wat betreft internet (Twitter en andere sociale profielen) zegt Ruth: “The internet is a conversation. The respected people are the powerful tribe leaders.” Met andere woorden, als je boodschappen naar buiten toe, voor wie dan ook houtsnijden, kun je de communicatiekanalen ook echt gaan inzetten voor jezelf. Krachtig promotiemiddel zonder kosten.

Moet een band dan alles maar voor de gratis gaan weggeven? Ja en nee. Niet alles, maar je moet, zeker in het begin, het de ander zo makkelijk mogelijk maken om jouw muziek te ontdekken. En als men enthousiast is over je muziek en je mailt, krabbelt, twittert: reageer binnen een dag. Bedank mensen.

Het laatste prikkelende punt dat Niels naar voren brengt is het vertrouwen in mensen en hun besteding. “Publiek weet dat jij hard moet werken voor je geld. Ga niet uit van het illagele downloaden, maar creëer het vertrouwen door tracks gratis down te loaden of tegen een zelf te bepalen prijs. Mensen gaan echt betalen.”

Eerder op de dag spraken Marco Raaphorst, Paul Keller en Kristin McGhee over Remix The Future. Wat gebeurt er in het ‘sample-circuit’ en hoe staat men er tegenover? Je wilt niet de hele dag ‘politieagentje’ uithangen en zolang het niet commercieel is, is het niet erg? Maar waar trek je de grens?

Is er namelijk zoiets als originele muziek? Sampled niet iedere artiest, neem bijvoorbeeld het bluesschema? Het zijn vooral de vraagtekens die overheersen in dit gesprek. Concluderen of categoriseren heeft geen zin. Iedere context verschilt weer en vraagt om een andere benadering.

Paul Keller: “You can’t grow up without being exposed to Beatle music. Strange that we can not sample. They still control how we consume it.” Volgens Paul zou het volgende wel helpen: ‘learning to let go.’

Mooie inzichten zo bij elkaar.
Vervolg van deze serie wordt een op zichzelf staande post van ESNS. Een panel zorgde voor zulke opmerkelijke statements en vooral ook houding: Future of Labels. Zeer binnenkort daar mee over, en een update van het albumproces van With Ice.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>