Zakelijk rijden: grijs kenteken of privé auto

Een interieurverzorgster kan zich waarschijnlijk prima redden met het openbaar vervoer. Een muzikant komt vroeg of laat niet onder een auto uit. Hoe krijg je in vredesnaam je backline, halve garderobe, een kratje bier én vier groupies in Hoog-Klazienaveen?

Bij het aanschaffen van een auto heb je een aantal belangrijke overwegingen te maken, en kun je zeer aantrekkelijke voordelen krijgen als ondernemer.

Grijs kenteken?
Waarschijnlijk is je wel opgevallen dat alle auto’s in Nederland een geel nummerbord hebben. Het grijze kenteken is een term waarmee bestelauto’s worden bedoeld waar ondernemers in rijden. Zo’n auto is bedoelt voor goederenvervoer en wijkt op cruciale punten af: er is een laadruimte met vlakke, vaste laadvloer, er zijn geen zitplaatsen in de laadruimte en de auto is (gedeeltelijk) geblindeerd.

Een grijs-kenteken mag je als ondernemer rijden als je kan aantonen dat je een BTW-nummer hebt, en dat je aannemelijk kan maken dat je meer dan 10% van je kilometers per jaar zakelijk gaat rijden met deze auto. Het grote voordeel zit in de lage motorrijtuigenbelasting die je mag gaan betalen (2009: plusminus €23,- per maand) en dat grijs-kentekenauto’s in de regel diesels zijn welke weer hun voordeel bij de pomp opleveren.

Maar hoe nu verder? Je hebt twee keuzes wanneer je een auto aanschaft en zakelijk wil gaan rijden.

Auto in ondernemingsvermogen (autofictie)
Net zoals bij iedere andere auto heb je te maken met alle autokosten: een aanschafprijs, de brandstofkosten, motorrijtuigenbelasting, verzekeringspremies, APK, onderhouds- en reparatiekosten en overige kosten (denk aan je parkeergeld, wasserette, tol maar niet de boetes!).

Wanneer je de auto ‘op je onderneming’ zet (aanmerken heet dat officieel volgens mij) dan kan je de kosten van je winst aftrekken (prettig voor de Inkomstenbelasting), de BTW als voorbelasting terugvorderen en afschrijven op de auto (daarmee kun je de winst op je balans drukken). Wat is nou je belangrijkste voordeel om de auto op naam van de zaak aan te schaffen?
Je vordert de BTW terug en betaalt minder (Inkomsten)belasting.

Handig! Maar nu een regelgeving die dit een stuk minder interessant voor je kan maken. De fictieve bijtelling voor privé-gebruik van de auto. Die bijtelling is 25% (14% voor de zuinige auto’s) van de cataloguswaarde bij aanschaf inclusief BTW en BPM (voor auto’s ouder dan 15 jaar geldt de waarde in het economisch verkeer). Dat moet dus nog eens extra uit je portemonnee! Alleen als je met een volledig bijgehouden rittenadministratie kunt aantonen dat je minder dan 500 kilometer per jaar privé rijdt, omzeil je deze ‘nasty’ bijtelling. Ga je met de auto een paar keer op bezoek bij familie en vrienden door heel het land, kun je dit laatste wel vergeten.

Ook zijn er vanaf 2009 drie categorieën gekomen voor de bijtelling voor privé gebruik waarin wordt gekeken naar de CO2/km uitstoot. Daar heb ik mij verder niet in verdiept.

Auto in privé-vermogen (kilometeradministratie bijhouden)
In de algemene zin is het voor muzikanten handiger om de auto in het privé-vermogen te houden, vanuitgaande dat je geen gloednieuwe auto koopt of geen familie/sociaal leven hebt waardoor je nooit meer dan 500 km’s privé rijdt.

Je profiteert dan niet van de autofictie (BTW terugvorderen, minder belasting betalen), maar je kan daarentegen wel een bepaald bedrag per gereden zakelijke kilometer (2009: € 0,19/km) declareren op je onderneming. Vervolgens kun je voor alle (dus zowel privé als zakelijk) gemaakte autokosten (dat zijn voornamelijk brandstof-, onderhoudskosten, parkeergeld en wasserette) 75% van de BTW aanmerken op je bedrijf [soort van bewijs].

Je bent wel verplicht alle bonnetjes te bewaren en een rittenadministratie bij te houden met welke zakelijke kilometers je hebt gereden. In deze administratie noteer je: datum, beginstand en eindstand kilometerteller, vertrek- en eindpunt (adres).

Met je auto in privégebruik als ondernemer (je hebt een BTW-nummer) kun je ook profiteren van de eerdergenoemde voordelen van het grijskenteken.

Zijn er voorbeelden van muzikanten die op deze manier te werk gaan, of juist voorbeelden van hoe het ook anders en legaal kan? Voer hier de discussie gaarne op!

Voor nog meer specifieke informatie, met meer diepgang, kijk eens hier op www.inzakengaan.nl of www.lancelots.nl.

Met nadruk wil ik hierbij vermelden dat ik geen belastingexpert ben, maar wat informatie op een rijtje heb gezet. Zoek voor advies op maat altijd contact met een adviseur.

Say Something

Your email address will not be published. Required fields are marked *