Hoe krijg je jouw muziek in iTunes?

[ER ZIJN UPDATES VAN DEZE POST: KLIK HIER]

Al sinds mijn bezoek aan Eurosonic/Noorderslag zit deze post in mijn ‘drafts’. Ik wipte toen binnen bij een Fondsen bijeenkomst, waar zojuist NORMA vertelde over hun manier om zelf je muziek in de iTunes Store te krijgen. Ik wilde graag alle mogelijkheden onderzoeken. Die zijn beperkt, na mijn veldonderzoek in het wereldwijde web, maar er zijn een paar partijen die je helpen.

iTunes is ongelofelijk populair en op dit moment de meest geschikte manier om professioneel en legaal geld te verdienen aan verkoop van je muziek. Je betaald een commissie (30%) aan Apple om gebruik te mogen maken van het platform, maar verdient daarnaast zelf geld aan de digitale downloads. Maar hoe doe je dit, en wie is voordelig?

Eerst het NORMA verhaal.

Om via je de NORMA je muziek in de Store van iTunes te krijgen, moet je eerst lid worden van NORMA. Daar sluit je een digitale distributie overeenkomst, stuur je jouw CD/album op en binnen 2 à 6 weken (in de praktijk ongeveer één week) staat deze in de Store.

NORMA rekent een 15% handelingsfee over de ontvangen opbrengsten. Deze fee wordt doorlopend geheven en zal je dus ‘altijd’ moeten blijven afstaan. Belangrijke voorwaarde is het bezitten van de opnamerechten, en je moet toestemming hebben van alle rechthebbende. Marike Jager heeft haar iTunes zaakjes via de NORMA geregeld bijvoorbeeld.

Een prima optie, maar er blijkt een betere keuze te zijn. Het verhaal van CD Baby. Dit online platform regelt de hele digitale distributie voor je met eenmalige kosten, waarna je geen doorlopend percentage hoeft af te dragen.

Voor het verkoop in een winkel (digitaal maar ook fysiek) heb je een barcode nodig met een UPC/EAN nummer. Deze code kan je kopen bij CD Baby voor $20,- [maar verderop in dit verhaal een manier hoe dit zelf en gratis te doen]. Bij NORMA betaal je niks voor deze code, maar blijft het EAN nummer eigendom van de NORMA waar je bij CD Baby eigenaar wordt van de code.

Het digitaal opzetten van je distributie via iTunes (en eventueel andere plekken als je daar voor kiest) verzorgt CD Baby voor $35,- per album. Grofweg kost het verkopen van je muziek via CD Baby naar de iTunes Store je dus eenmalig $55,- (±€40,-), en zelfs minder als je zelf een EAN nummer aanmaakt. De opbrengsten van de verkoop vallen volledig naar jou/je band toe. Met andere woorden: CD Baby heeft geen verdere commissie of share.

Silence is Sexy heeft dit proces kortgeleden doorlopen. Wat zijn de ervaringen van bassist Barry Spooren?

“Voor ons was de reden om gebruik te maken van een dienst als CD Baby vooral omdat we willen dat onze muziek overal te vinden is. De praktijk wijst uit dat mensen hun muziek via allerlei kanalen ontdekken en beluisteren, en dus is het van belang overal aanwezig te zijn. Zo waren Spotify en iTunes voor ons erg belangrijk. En dat zijn beiden (naast veel andere digitale platforms) partners van CD Baby. Overigens werkt Spotify met een flink aantal verschillende aggregators.”

“Doorslaggevend om met CD Baby te werken was voor mij vooral omdat ik goede verhalen hoorde van andere muzikanten. Daarnaast heb ik er eerder een keer een cd besteld, en vond ik de manier waarop ze communiceerde erg goed (ze stuurden een erg leuke mail toen de cd verstuurd werd, en nog een mail na met de vraag of de cd goed was aangekomen). Ook de communicatie naar artiesten toe verloopt vrij snel en helder. De plaat verscheen na inschrijving binnen twee weken op iTunes. Bij Spotify doen ze er iets langer over, daar moet hij nog online komen.”

“Een account aanmaken bij CD Baby kost niet al teveel tijd. Het enige waar je je als artiest even in moet verdiepen zijn de Terms of Service en de overeenkomsten voor fysieke en digitale verkoop (die krijg je te zien als je een account aanmaakt). Verder heb je natuurlijk alle info van de release nodig, zoals rechthebbenden, releasedatum, ISRC codes (als je die niet hebt, krijg je ze van CD Baby), en barcode. Als je die laatste niet hebt, kun je die zelf aanmaken.” Wel heb je voor het betalen aan CD Baby een creditcard of een Paypal nodig, aldus Barry. Geweldige input Barry, van een geweldige vooroploper-band in het indie-muzieklandschap!

Ik sluit nog af met twee andere opties: TuneCore en SongCast. Zij kunnen ook jouw digitale distributie verzorgen maar vragen daar hogere prijzen voor, en doorlopende fees waardoor het een stuk minder lucratief oogt. Althans, ik heb de meerwaarde niet kunnen uitvinden van deze twee.

Om je muziek in iTunes Store te krijgen, heb je dus niet per definitie een platenmaatschappij nodig, maar kan je dit prima zelf doen tegen betrekkelijk lage kosten.

41 comments on “Hoe krijg je jouw muziek in iTunes?”

  1. goede ervaringen met songflow.com
    eenmalig 5 euro per track.

  2. BOEP.nl is naar mijn mening niet eerlijk en houden alle inkomsten zelf. Mijn ervaring is dat ik meerdere nummer bij hun heb ondergebracht en steeds zijn er nauwelijks downloads terwijl ik zelf al diverse keren mijn eigen muziek heb gedownload maar ik zie het nog steeds niet na Jaren bij de downloadstatistieken wat in mijn ogen betekent dat ze of hun administratie niet goed doen of bewust frauderen om inkomsten zelf te houden.

  3. Hallo,

    Ik heb even een vraag? Waar gaat al je geld naar toe die je krijgt van je nummer die gedownload is naar itunes. Wordt dat op je credit card bijgeschreven? of gaat dat naar je itunes account? Hoe zit dat? kan iemand mij daar toevallig wat over vertellen.

  4. kun je ook ergens zien in itunes hoe vaak je nummer gekocht wordt???

  5. Bij boep.nl bijvoorbeeld word je per kwartaal uitbetaald. Je krijgt dan een compleet overzichtje waar wat verkocht is, super handig!

  6. @Tuberlan ik denk dat het handigste is om dit bij CDBaby te vragen of hun voorwaarde te lezen. Doorgaans ontvang je uitbetalingen per kwartaal (3 maanden).

  7. Hallo,
    Weet er iemand hoe lang het duurt voordat je uitbetaald krijg via Cdbaby? Ik heb namelijk mijn songs nu ongeveer 3 weken op Spotify, Itunes, Rdio en nog meerdere muziek sites staan. Maar ik heb nog steeds geen betaling en/of overzicht gekregen van de verkopen en streams?
    Bvd. 
    Tuberlan

  8. Zow hee zeer bruikbare tips thnks 🙂 

  9. Super handige tip!

  10. @martijn: top dankjewel voor je snelle reactie! en ik zie dat mensen hebben geschreven dat je op cdbaby je nummers niet kunt uploaden maar dat kan nu wel. o ik zie nu pas dat t topic uit 2010 is haha! ik loop achter

  11. @Marty: alle distributeurs in bovengenoemde post leveren aan Spotify. Check deze lijst van Spotify waar ze hun samenwerkingen in uiteen zetten (al is deze volgens mij (nog) niet helemaal up to date): http://www.spotify.com/nl/work-with-us/labels-and-artists/aggregators/

  12. hallo interessant onderwerp!

    maar met welke distributeur kan ik em met zekerheid op spotify krijgen? dat zie ik niet echt staan volgens mij? 

  13. I need some help.
    Im a rapper.Im from Bangladesh.Its in south east Asia.I need a singer & composer for making a track.i will give him/her a demo of my work.
    Can anyone help me.
    Im not so rich but i want to do music.Can any1 help me please.
    I wanna do an International Collab. 
    if any1 interested then please contact with me
    aminfaruk.chowdhury@gmail.com
     

  14. […] Hoe krijg je jouw muziek in iTunes? – 9,674 viewsHoe verreken je reiskosten op je factuur? – 9,582 viewsVoorbeeld factuur zelfstandige muzikant – 6,047 viewsWordt de artiest beter van Spotify? – 4,085 views […]

  15. Goeie info mensen!
    Kan iemand nog schetsen hoe je jouw eigen onafhankelijke labeltje in mekaar moet steken?
    Niet meteen KvK nr nodig neem ik aan maar wanneer wel? En kan je in den beginne gewoon gebruik maken van je priverekening?
    Zelf denk ik nu aan Tunecore of Norma, alleen zal ik met enkele singles werken en in de toekomst produceren voor artiesten waarmee ik een percentage deal aan zal gaan.

    Alvast Dank Musici!

  16. Mike says: “Als je dat Amerikaans taxnumber aanvraagt. Wat zijn dan de gevolgen qua belastingen en zo?”

    In het kort komt het op neer dat je op grond van een verdrag tussen NL en USA geen belasting hoeft af te dragen in USA. Jou inkomsten zijn in USA onbelast maar in NL belastbaar. Ik kan het zeggen omdat ik gebruik het (ITIN) zelf.

  17. @Ruud.
    Als je dat Amerikaans taxnumber aanvraagt. Wat zijn dan de gevolgen qua belastingen en zo?

    Algemene vraag: Stel je bent plotseling een hit,..stel. Moet je dan alsnog naar een grote platenmaatschappij? of kan je nog steeds blijven Itunen vanuit de schuur?

    Hoe regelt itunes dat je geld krijgt voor radio/airplay? of gaat dat weer via Buma-Stemra (waarschijnlijk wel).

  18. CD Baby krijgt je cd niet op Spotify. Ten minste, de mijne nog steeds niet. Ik heb het een maand of 9 aangevraagd, en CD Baby heeft het album wel drie keer naar Spotify gestuurd. Maar niets hoor. Dus daar ben ik niet bepaald tevreden over. Pim (Silence Is Sexy) heeft met CD Baby i.c.m. Spotify ook geen goede ervaringen, volgens mij.

  19. @Makr dat kan ik je niet met zekerheid vertellen. Je zou je vraag kunnen voorleggen aan Marco Kalnenek. Hij hakt bijna dagelijks met dit bijltje en heeft een independent label waarmee hij veel digitale distributie doet.
    Zijn website: http://www.wmrecordings.com

  20. Kan er iemand met zekerheid vertellen hoe het BTW verhaal hierbij is geregeld?
    Als ik mijn CD in eigen beheer, upload naar CD BABY, plaatst dit Amerikaans bedrijf het voor mij op iTunes. Vervolgens koopt iemand uit Canada mijn song bij iTunes. Dus iemand uit Canada download mijn song van iTunes, een bedrijf uit Amerika. Moet ik in Nederland hierover BTW betalen en MOET ik dus een BTW nummer hebben? Of moet ik alleen inkomstenbelasting betalen wanneer en aan mij wordt uitgekeerd via CD BABY?
    En stel dat iemand uit Nederland mijn song via itunes koopt?
    Graag een reactie van iemand die dit gewoon weet! Speculaties en redeneringen zijn er in overvloed, maar ik zou dit gewoon zeker willen weten.

  21. @Michel dank voor je input. Het moment dat het wordt geïmplementeerd moet de vlag uiteraard uit 🙂

  22. Voor Spotify zit het eraan te komen in ieder geval. Kreeg vrijwel direct antwoord op m’n vraag per mail:
    “[..] we are currently not providing data to the chart company (GfK) in the Netherlands but will soon start to report our streams to GfK.”

  23. Interessant artikel, en interessante commentaren. Tunecore leek interessant, inmiddels distribueren ze ook naar Spotify, maar service lijkt me toch ook belangrijk en ik vraag me af of ze ook op dat vlak verbeteringen hebben doorgevoerd. Hun model blijft wel interessant: eenmalig betalen voor distributie, en daarna 100% van de royalties ontvangen.
    Weet iemand hoe het zit met de hitlijsten? Bij sommige UK partijen zie je ‘chart registered releases’ als voordeel vermeld staan, hoe werkt dat voor Nederlandse artiesten/partijen?

  24. Dank! De link is supersonisch snel aangepast.

  25. De iTunes pagina van Norma heeft een nieuwe link: http://www.stichtingnorma.nl/website/I%20Tunes.htm

  26. CDBaby houd wel fee’s voor iedere digitale sale.

    How does the money work?

    You set your selling price at whatever you want for sales on CD Baby.

    We only keep $4 for every CD sale and 25% ($0.29 minimum) for every MP3 download through CD Baby.
    For digital distribution through our digital partners like iTunes, you keep 91% of the net earnings.
    You keep 87.2% of all Live Sales with our credit card swiper program
    There is a one-time $35 charge to set up a new CD in our store, $9 for a single, with everything described in the answer below.
    You set your own “pay point.” Once we owe you that amount of money, we’ll pay you the following Monday night by bank-transfer (ACH to US bank account only), paper check, or PayPal.

    Van NORMA werkt de link niet.
     
    gr,
    Pringles

  27. Dank voor je verdere aanvulling @rakendra.
    Helder betoog voor NORMA, met een onvermijdelijk dubbel agenda 😉

    Het is voor iedere muzikant zelf te beslissen als ze deze post lezen hoe ze hun internetdistributie willen regelen bij bijvoorbeeld iTunes.

    Ikzelf heb nog steeds een voorkeur, want ik denk dat de ‘problemen’ die je schetst bij online aggregators enorm meevallen -tot nu toe hoor ik louter positieve verhalen-.

  28. @Martijn, de eigen beheermuzikant hoeft niet zelf af te dragen aan Buma Stemra, dat doet Apple.
    Apple draagt niet alleen voor Buma Stemra leden af, maar voor alle verkochte tracks. De afdracht is per track. Een auteursrechtenbureau als Buma Stemra keert dan direct uit aan haar eigen leden en indirect aan buitenlandse rechthebbenden via buitenlandse zusterorganisaties. Als je substantieel verkoopt dan is het dus zaak lid te worden van een auteursrechtenbureau.

    De iTunes Stores (niet te verwarren met iTunes, dit is namelijk een computerprogramma dat o.a toegang geeft tot de iTunes Stores) zijn oorspronkelijk nooit opgezet als dienst om direct geld mee te verdienen. Het was een servicedienst voor de iPod die toen al een enorm populair hebbeding was geworden. De hele internationale platenindustrie was toendertijd niet bij de les omdat ze hun pijlen op de vernietiging van Napster hadden gericht. Mede hierdoor konden de iTunes Stores zo’n groot succes worden. Apple was niet geintereseerd in direct geld verdienen met muziek waardoor ze de grote platenmaatschappijen een aantrekkeljk aandeel konden bieden. Deze omkering van het gebruikelijke bussinesmodel heeft ze geen windeieren gelegd. Voor de iPhones App’s hebben ze het model weer teruggedraaid, daar nemen ze nu wel 30% commissie.

    Het zelf doen houdt in dat je het via een aggregator als Cd Baby, Tunecore etc. doet. In principe is Norma ook een van deze aggragators met dit verschil dat Norma alleen de iTunes Stores doet. De 15% aan Norma houdt in dat jezelf per track € 0,61 overhoudt. Het grote voordeel van Norma is de serviceverlening en het feit dat Norma geen opstartkosten en jaarlijkse albumkosten in rekening brengt. Voorbeeld: bij de verwerking van de Metadata gaat in de praktijk veel fout. Als je album eenmaal op de iTunes Store staat en de albuminfo, artiestennaam etc. kloppen niet dan is dat via Norma in de meeste gevallen binnen twee dagen opgelost. Ga dat maar eens proberen op te lossen bij de andere, meestal buitenlandse, aggregators. Bij Tunecore kan het zelfs gebeuren dat je het album opnieuw moet up-loaden en alle startkosten opnieuw moet betalen.
    Daarnaast is het zo dat de meeste muziek niet genoeg opbrengt om de opstartkosten terug te verdienen. Bij een enkel album is dat niet zo erg, maar als je een grotere catalogus hebt als eigen beheer artiest dan gaan die opstartkosten en jaarlijks terugkerende kosten (per abum) behoorlijk in de papieren lopen.

  29. @rakendra dank voor je toevoeging. Is de afdracht aan Buma/Stemra alleen voor leden? Want ik kan me voorstellen dat je niets hoeft af te dragen aan de Buma als je zelf geen lid bent, of begrijp ik je verkeerd?

    Ook begrijp ik je punt niet helemaal rondom de commissie die Apple niet nodig heeft voor de muziekverkopen. Als je een succesvolle dienst aanbiedt (iTunes), losstaand of je nou met andere activiteiten geld verdient, mag je daar toch een redelijke percentage voor vragen?

    Voor wat betreft NORMA: je bent als artiest sowieso je fee kwijt aan Apple, en een extra 15% commissie aan NORMA. Dat betekent dat je minder voordelig uit bent ten opzichte van het zelf doen. Correct?

  30. De 30% commissie voor Apple klopt niet voor muziekverkoop, wel voor de verkoop van app’s. Bij de berekening hierboven is vergeten 19% Btw (Nederland) en 8% voor de Buma Stemra’s (auteursrecht) mee te nemen.
    Apple’s heeft de Commissie op muziekverkopen niet nodig want ze lopen binnen op de verkoop van iPods, iPhones en iPads.

    rakenDra Smit (werkt o.a. voor NORMA)

  31. @Dulinho
    PS: Dank voor je compliment overigens, fijn om te horen!

  32. Goed gevonden @Dulinho. Echter zijn dat de cijfers die worden gebruikt in de States en met een platenmaatschappij erbij. Daar hebben ze de gemiddelde percentages gepakt die een label vaak krijgt. Dan kom je op die getallen uit.

    Wat ik hier eerder poste was de fee als je het helemaal zelf doet. Zelf je muziek op iTunes zetten, dan zijn de verhoudingen een stuk prettiger voor de muzikant.

  33. @ Martijn Crama

    Volgens een eerdere recensie op op je website (http://www.musicunited.nl/blog/2010/04/13/hoeveel-verdient-een-muzikant-online/), is dat 0,09 eurocent! En dat platenmaatschappijen 0,63 eurocent aan overhouden. Dat zou dan betekenen dat iTunes er 0,28 eurocent aan commissie overhoud, toch?

    P.S: Goede initiatief Martijn, mooie website…

    Met vriendelijke groeten,

    Dulinho

  34. @Dulinho Dat hangt er sterk van af. Je bent sowieso 30% commissie van iTunes kwijt (hou je nog 0,70 cent over).

  35. Interessant onderwerp.

    Maar hoeveel krijgt een artiest ongeveer, gemiddeld per verkochte liedje?

  36. Hey inderdaad Barry.
    Zal mijn post daarin nog iets verbeteren en de aangedragen opties verwerken als misschien nog wel betere opties (cq. lagere kosten, groter bereik)?

  37. Dank voor het plaatsen Martijn!

    Nog even een aanvulling op je stuk: dat CD Baby geen commissie rekent over verkopen via bijvoorbeeld iTunes klopt niet helemaal, want daar houden ze nog 9% van. Zie alle percentages en tarieven van CD Baby hier: http://members.cdbaby.com/HowCDBabyWorks/Pricing.aspx

    Verder moet je inderdaad altijd een cd-tje sturen naar CD Baby, helaas kun je je muziek niet uploaden. Als je echter alleen gaat voor digitale distributie (op CD Baby en de digitale partners, en dus geen fysieke verkopen op de CD Baby site), volstaat een gewone audio CD-R.

  38. Kijk eens aan, dit zijn waardevolle bijdrages aan het worden zo!

    Niels (EHPO) stuurde me nog deze link, waarbij allerlei aggregators staan vermeldt. Kreeg hij via iTunes.

    http://www.yousendit.com/transfer.php?action=batch_download&batch_id=THE0T0NYT2I1UjZ4dnc9PQ

  39. Ik heb zelf de afgelopen jaren met Tunecore gewerkt, maar ik ben uiteindelijk toch op zoek gegaan naar een andere leverancier. Bij Tunecore zit je niet alleen met jaarlijkse terugkerende kosten, ze vragen ook nog eens geld voor alle extraatjes, zoals statistieken.
    Verder is hun klantenservice een lachertje: je mails worden uiteindelijk altijd beantwoord door een van de oprichters, die vooral heel vaak roept dat “you’re not forgotten”. Ze zijn verder ook erg traag met het toevoegen van nieuwe ‘stores’. Zo is distributie via Spotify nog altijd niet mogelijk via Tunecore.

    Grote nadeel van CD Baby vind ik dat je nog steeds fysieke cd’s moet opsturen, maar verder is het inderdaad een betrouwbare partner.

    In plaats van Tunecore gebruik ik nu Zimbalam (www.zimbalam.com, onderdeel van Believe Digital) en dat bevalt stukken beter. De kosten zijn een stuk lager en je krijgt direct toegang tot allerlei handige statistieken. Zoals het er nu uitziet, blijf ik de releases op mijn label via deze firma uitbrengen.

  40. Mega tip Ruud, dank!

  41. Alle genoemde namen zijn okee. Mijn voorkeur gaat uit naar http://www.iodalliance.com omdat ze alle downloadshops wereldwijd dekken. In de UK bijv, is http://www.7digital.com/ of Amazon. heel populair, en voor dance is beatport leading. Ook LastFM streamks worden hier verrekend (net als bij CDBaby) Via IODA pak je ze allemaal. Kosten zijn gelijk aan CDBaby. Als er ontwkkielingen zijn in de digitale wereld, zeker ook waar het streams betreft is de kans groot dat je bij IODA vooraan meeloopt. Als je alleen in NL op iTUnes wilt zou ik altij dkiezen voo Norma. De betalen stipt elk kwartaal en alles verloopt keurig. Want voor IODA moet je wel even een US taxnumber aanvragen (kan met een fax in 10 minuten)

Say Something

Your email address will not be published. Required fields are marked *