Martijn Crama

management & consultancy

De nieuwste online muziek services

May
13

We weten nu aardig wat Spotify kan en wil met muziek(streaming). De ontwikkelingen gaan razendsnel en er zijn weer nieuwe muziekservice platforms die uit de grond poppen en hartstikke interessant zijn voor de indie-muzikant. Een klein overzicht van upcoming websites die je niet wilt missen.

 

Grooveshark: Eigenlijk een kopie van Spotify vermengt met Last.FM features. Zonder enige registratie kan je (indie)artiesten die bij (indie)labels zitten makkelijk via de zoek button (bijvoorbeeld Kyteman, Spinvis, Moss) vinden. Dubbelklik op de songs die je wilt horen en je playlist wordt gemaakt. Direct zonder vertraging luister je de songs.

Grooveshark verdient haar centjes door de VIP accounts van $3 dollar per maand, de advertentieopbrengsten van ads die je aan de zijkant tegenkomt en ‘campaigns’ waarbij een artiest voor een bepaald bedrag een aantal plays kan kopen, wanneer soortgelijke artiesten worden gedraaid en ze gerecommend kunnen worden. Hoe de artiesten worden betaald, is niet echt duidelijk.


TheSixtyOne: Deze website is echt fenomenaal gaaf. In de ‘head title’ van de website staat: “new artists make music and listeners decide what’s good.” Dat is kort gezegd wat je hier aantreft. Een sociaal netwerk wat nieuwe muziek wil horen en haar waardering daar letterlijk voor uitspreekt. Maar dat is niet alles…

De vormgeving op de website is geweldig. Heel erg op beeld(merk) georiënteerd,. Zien is geloven. Maar er is nog meer…

Net zoals bij Last FM kan je songs waarderen. Als ‘listener’ krijg je echter een soort van digitale reputatie als songs die jij waardeert ook goed worden beluisterd. Die status kan je weer gebruiken als fan om bepaalde muziek te ‘promoten’. Super concept, want daardoor wordt het leuk om muziek te ontdekken en mensen te laten ontdekken.

Verder kunnen artiesten allerlei merch en albums aanbieden waar SixtyOne een paar dollar vanaf snoept, de aanstaande shows communiceren, foto’s laten rouleren… kortom: een website die je móét uitchecken als artiest en muziekliefhebber!


Next Big Sound: Een directe concurrent van mijn waarde collega’s van New Music Labs. Het is een online beschikbare vergelijkbare Tribemonitor (© New Music Labs) wat de dynamiek van sociale profielen inzichtelijk maakt. Hoe is het verloop van je fans, op welke sociale profielen ben je als artiest populair? Waar verlies je fans, en waar ben je ‘hot’? Je kunt het zelfs met ‘concurrenten’ vergelijken.

Je kan makkelijk je eigen band toevoegen en die houdt helemaal gratis voor jou de statistieken bij. Handig toch?

ArtistData: Sick and tired van het updaten van al je profielen? ArtistData biedt je soelaas. Eén centraal punt waar je jouw gegevens invoert (shows, blogs, RSS feeds, (twitter)status) en ArtistData zorgt dat het op al je sociale profielen wordt upgedate. De belangrijkste profielen welke ArtistData ondersteunt zijn: MySpace, Facebook en Twitter, maar er zijn meer synch mogelijkheden.

De gratis variant ondersteunt dit alles al, en met een aantal dollar per maand koop je nog meer functionaliteit. Check deze 2 minuut durende video om een indruk te krijgen.

Bron: The New Rockstar Philosophy

One Response to De nieuwste online muziek services

  1. Pingback: Introductie Spotify | de Grote Optimist ziet kansen in elke mogelijkheid

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *