Wordt de artiest beter van Spotify?

Het zal veel muziekliefhebbers niet ontgaan zijn: Nederland is nu ook officieel aangesloten op het Spotify muziekstreaming netwerk. Ongeveer een jaar geleden was er op deze blog een post te vinden over het principe achter Spotify. Nu Buma/Stemra zelfs een deal heeft gesloten, direct bij aankondiging van de release, is het duidelijk: dit moet een van de belangrijkste alternatieven worden ten opzichten van illegaal downloaden.

Maar is dat zo, en wat verdient de muzikant dan aan Spotify?

Een snelle resume: Spotify biedt streaming muziek aan. Met een ‘free account’ kun je liedjes opzoeken en direct afspelen. Ook kan je je eigen playlists maken en deze delen. Maar gratis is niet voor niets.
In deze modus krijg je namelijk om de zoveel tijd commercials om je oren die je niet door kan spoelen. Ook ben je beperkt tot 20 uur per maand gratis muziek beluisteren. Betaal je €5,- of €10,- (premium) per maand dan heb je onbeperkt toegang tot muziek, zonder reclames.

Nu de rekenmachine, want al die euro’s van advertenties en betaalde users vloeien deels naar de portemonnee van artiesten. Digital Audio Insider en Billboard geven echter pijnlijk inzicht in de verhoudingen.

De precieze uitbetalingstarieven zijn ‘geheim’ maar David Harrel doet een boekje open. Hij kreeg voor de maand augustus-september (2009) ‘stream-payouts’ van 0,02, 0,03 en 0,06 cent. Het verschil in pay-outs-per-stream zal waarschijnlijk te maken hebben met free users en betalende users.

Glenn Peoples concludeerde dat een legale download (bijvoorbeeld via iTunes voor €0,99) gelijkstond aan 70 stream-plays als je er één cent voor terug zou krijgen. Met 0,02 cent heb je veel meer Spotify plays nodig: 3.181 om evenveel te verdienen aan 1 download via iTunes.

Diezelfde Glenn rekent bij Billboard door. “It would take a person 212 hours to listen to a four-minute track 3,181 times. That’s the equivalent of listening for 12 hours a day for nearly 17 straight days.”

Gemiddeld luistert een persoon 162 minuten per dag aan audio (dus niet alleen muziek) volgens The Council for Research Excellence. Dit betekent dat een persoon ongeveer 79 dagen nodig heeft om een song 3.181 keer te beluisteren om zo €0,70 te generen voor de artiest. Met de hoogste uitbetaling (0,06 cent) kost dit 26 dagen. Een groot muziekverbruiker met een gemiddelde van 5 uur streaming-muziek luisteren per dag zou €18,- per jaar opleveren voor de artiest.

Dit is de huidige realiteit. Dus wat dat betreft nog weinig illusies dat je ‘eerlijk’ wordt betaald voor je muziekwerkjes. Echter lijkt de scene een belangrijke les geleerd te hebben van het Napster-debacle; volgens vele critici heeft de muziekscene haar eigen glazen ingegooid door Napster te bestrijden in plaats van met ze samen te werken. Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, en alle muziekpartijen inclusief Buma/Stemra werken mee met deze ontwikkeling genaamd Spotify. Hopelijk levert de auteursrechtelijke deal van Buma/Stemra nog wat meer euro’s op bij de maandelijkse afrekening van Spotify aan artiesten.

Al met al absoluut geen reden om de boot nu te missen en Spotify links te laten liggen. Integendeel alleen de promotionele waarde is al vreselijk belangrijk. Als de populariteit groeit en het platform ontwikkelt zich verder, dan zou het zomaar eens kunnen zijn dat de bedragen voor het streamen wat zullen stijgen. Maar het levert nu jammergenoeg nog weinig kei harde pegels voor de hardwerkende muzikant.

36 comments on “Wordt de artiest beter van Spotify?”

  1. mulberry continental wallet black friday sale

    Il giudice Salvini, che conduce l ritiene ci sia stato quel giorno un accordo tra società. Non sappiamo se abbia delle prove che non sono state rese note. Tuttavia la sensazione è sempre stata che Doni fosse l chiave di quell combine, e il fatto che…

  2. black friday cheap designer handbags

    La decisione di donare il suo rene a Valentina l presa in un batter d in modo indolore: “Mia figlia combatte da oltre 12 anni con i suoi reni racconta Mara Veronesi quando dovuta entrare in dialisi perch non ce la faceva pi quasi due anni fa, mi sono…

  3. gucci hobo boxing day 2014

    Ecco fatto, per il grande anniversario, Vintage Workshop aprir i battenti eccezionalmente la domenica 9 febbraio con orario ad oltranza 9/20 e ingresso libero a Palazzo delle Stelline, Salone Solari in corso Magenta. E, prima ancora che ne parli la sta…

  4. baby gucci Cyber Monday deals

    Il chiaravallese a cui sono stati sequestrati i cani rischia adesso una pesante condanna che pu arrivare all sino ad un anno o l fino a 10.000 euro, oltre alla confisca dei cani che dovranno perci trovare qualcuno che li adotti. Sempre che la Procura d…

  5. prada outlet store online uk

    che pochezza ragazzi. Quanto alla signora Vittoria, non posso che invidiare il signor Beckham.30/12/2008 23:37nikobeh, con i loro soldi facciano quello che vogliono, non li hanno mica rubati, però i giornali fanno bene a riportare questi pettegolezzi…

  6. prada mens replica bags

    Che strada avete scelto?

  7. toms sheos cyber monday deals

    Ma Irena aveva le mutande, perci lui non pot scorgere la peluria della sua fica, ma solo guardare quelle cosce e pensare di volerle tanto stringerle tra le mani, senza curarsi di farle male, tenerle molto forte tra le dita e i palmi, senza curarsi di f…

  8. フルラ ブーツ

    ちょっとそこ! 検索エンジン最適化のSEOと| 助ける助け彼らはへのプラグインを作る場合は、知っていますか? 私はいくつかのターゲットを絞ったキーワードのためにランク付けする私のブログを取得しようとしているが、私は非常に良いを見ていないよ。あなたが知っているなら共有してください。 それを感謝!

  9. Bon bɑh j’en parlerai sur monn siite web

  10. Jе vais terminer de voir tout çɑ demain

  11. Faոtastique article : persiste dde cette manière

  12. Еuhh êtes vous certain de ce que vous nous affirmeez ??

  13. Faոtastique article : continuez de cette manière

  14. Jе peux dire que cee n’est nullement erroné …

  15. Ѵous publiez toujoսrs des postes intéressaոts

  16. I was suggested this internet site by my cousin. I’m not confident whether this post is written by him as no 1 else know such detailed about my trouble. You are wonderful! Thanks! xrumer

  17.  hier is het uitgelegd beste
     
     http://www.youtube.com/watch?v=hbJVnesN5-g
     

  18. Zo te zien wordt Spotify met de dag interessanter. Sinds de oprichting in 2008 is er 40 miljoen euro aan royalties uitbetaald, waarvan 75% dit jaar! Gemiddeld zo’n 3.75 miljoen per maand, maar in het begin van dit jaar een stuk minder en op dit moment een stuk meer. Spotify is hot, ik zag het deze week zelfs zomaar bij Editie NL.
     
    In sommige Europese landen genereert Spotify al meer inkomsten dan iTunes, zo zegt het artikel ook. Tijd om in te stappen?
     
    http://musically.com/blog/2010/10/28/spotify-reveals-e30m-payout-to-rightsholders-in-2010/

  19. Goed initiatief!
    We hebben echter meer resultaten nodig wil het een echte steekproef zijn waar je wat conclusies aan kan verbinden.

    Kunnen er meer acts zich aanmelden?

  20. Wij hebben inmiddels een band gevonden die hun muziek via Spotify gaat aanbieden.

    Via Digimuziek.nl en ons twitteraccount @digimuziek houden we iedereen op de hoogte van het verloop en de opbrengsten. Eind deze week meer nieuws!

  21. Als ik het verhaal van David Harrell van The Layaways goed begrijp, is het uit te betalen bedrag afgerond op 0,00 cent. Dat wil zeggen bij een uitbetaling van 0,02 cent, dat ze minder dan 50 streams hebben gehad.
    Waar heeft deze man het over. Kijk even op de Myspace pagina van de Layaways. Totaal 7700 plays. Een onbekende band, die klaagt over inkomsten uit Spotify.

  22. zie het zelfde als de televisie daar komt ook reclame op. Vanuit die reclame word het personeel en rechten gekocht voor films ed.

    het jammere aan zoiets als tv is dat de films al 100x achterhaald en laat zijn. je kijkt een film van 10 jaar terug terwijl je deze tegenwoordig gelijk de dag nadat hij in de bioscoop was kan downloaden.

    als er genoeg animo voor is verdient dit zichzelf goed terug. Immers de reclame betaald de muzikant. Hoe meer mensen luisteren hoe duurder de reclame tijd en hoe meer de muzikant krijgt. en zo word het cirkeltje mooi rond.

    hoewel de 20 uur per maand wel wat miniem zijn en deze met de tijd dat er meer users zijn deze best omhoog kan.

  23. @Niek het is wat je zegt Niek; fans fans fans. Being out there. Onbenadrukbaar belangrijk. Op 3voor12 (http://3voor12.vpro.nl/artikelen/artikel/43504261) wordt het playlist-fenomeen aangekaart als een nieuwe manier op weg naar succes.

    Het illegaal downloaden of op andere manieren de muziek tot je nemen ligt dus maar heel krap van Spotify vandaan als het gaat om letterlijke uitbetaling. Dat je uit je promotie-waarde later weer geld kan halen sta ik achter, maar wezenlijk is Spotify niets meer dan een goede reclamezuil.

  24. @marvdeparv/MakeBelieve

    Het bedrag is inderdaad laag en bij de aankomende Google service word het ook een laag bedrag, maar wanneer je op deze manier nieuwe fans binnen krijgt op je website of in de zaal dan heeft dat toch veel meer waarde dan niet aanwezig zijn. En de fans van Make Believe hebben toch genoeg tijd om een playlist te bakken en deze te delen met Facebook, Hyves, Fan fora etc.

    @Martijn
    Nu is Spotify een aantal dagen “open” en hoe denk je er nu over Spotify. Financieel word de artiest er niet direct beter van. Maar waar liggen volgens jou de kansen met Spotify en hoe kan het voor een artiest voordelig zijn om op Spotify te staan?

  25. @Niek Natuurlijk moet geld verdienen niet op de eerste plek staan voor een muzikant. Maar de bedragen die in dit artikel berekend worden zijn wel belachelijk laag.

    Ik ben zelf beginnend proffesioneel muzikant. Ik werk hard, maar in het huidige muzikale landschap is het erg moeilijk je brood ermee te verdienen. Zelfs met support van EMI achter me. Daarom zit ik nu op een outbound callcenter mensen lastig te vallen.

    Gaat weer ten koste van de tijd die ik in het schrijven of repeteren van nieuwe nummers zou kunnen steken. Als er dan een dienst komt die muzikanten tot op zekere hoogte wil belonen, kom dan niet met zulke bedragen per nummer aanzetten.

    Ah well, it’s better than nothing!

  26. Ik las een soortgelijke discussie ook al op 3voor12.
    Laten we het gewoon in de praktijk uitproberen.

    Als er een unsigned band is die zijn muziek op Spotify wil hebben stuur een mailtje aan info@digimuziek.nl dan gaan we het avontuur aan. Alle kosten voor mij, alle opbrengsten voor de band fair and square.

  27. Beetje offtopic maar wel relevant voor Spotify gebruikers:

    Tip 1: Via Spotify kun je eenvoudig je Facebook koppelen en zo de playlisten van je vrienden zien.
    Tip 2: Via Playlistify (http://playlistify.org) kun je playlisten bakken, delen en ontdekken

    Iets meer over Playlistify:

    Zet je huidige Last.fm, Winamp, iTunes, Youtube of free-text playlists om naar Spotify playlists.
    Open je eigen en andere playlisten uit de Playlistify Directory (http://dir.playlistify.org)
    Bonus 1: Speel alle playlisten direct af, of embed ze op je Hyves
    Bonus 2: met de Playlistify Bookmarklet (zie homepage) kun je direct tekstuele playlists op internet selecteren en omzetten naar playlists

    Dus kom er ook eentje bakken @Playlistify!

  28. @Niek vele seminars, bijna alle conferenties bevatten wel sprekers/bijeenkomsten met de titel (in de strekking van): muzikant, hoe verdien je geld?
    Mijn blog staat vol met de slimme manieren hoe je ‘gratis’ en internet kan inzetten. Echter blijft de discussie maar oplaaien: hoe krijg ik-de-muzikant loon naar werken.
    Spotify als doel om geld te verdienen is inderdaad ridicuul. Maar ook bij deze service wil je als muzikant wel eerlijk meedoen met het verdienpotje.

    @Pim ik weet het nog niet precies Pim 🙂 Had ik namelijk een geweldig inkomen mee kunnen verdienen als ik het nu zou kunnen bloggen tussen deze comments door. Het lijkt erop alsof heel veel geld wat verdient wordt met commercials en betalende users in de servers gaat zitten om alles zo fancy streaming te houden. Als daar op bezuinigd kan worden, god mag weten hoe, blijft er meer en een reëlere bedragen over voor Pim de muzikant. Maar eerlijk is eerlijk, ik weet het (nog) niet…

  29. @martijn

    Ik ben erg benieuwd wat er volgens jou moet gebeuren om van Spotify (of een toekomstige iTunus streaming service) de beste plek voor artiesten-inkomsten te maken.

  30. Martijn artiesten verdienen hun geld door goede muziek te maken en hard te werken (of te laten werken) toch? Maar hoeveel geld je krijgt moet toch niet het doel zijn voor een artiest om op Spotify te staan.

    Spotify kan denk ik de artiest helpen mits zij veel en goede data door sturen over waar en hoe vaak je als artiest beluisterd bent, playlisten waar je in staat, door linken naar website etc. Maar ik ben geen artiest dus weet niet of Spotify op deze manier werkt voor de artiest.

  31. […] goed en grondig over berichtten (3VOOR12 en Tweakers algemeen, The Next Web financiële kant en Music United kritisch en opkomend voor de muzikant), moest ik vooral denken aan het enigszins nostalgisch […]

  32. @Pim altijd kritisch, maar ik ben het niet met je eens dat ik negatief schrijf. Eenzijdig valt over te redentwisten.

    Het recente praktijkonderzoekje (april 2010) maakt Spotify wat transparanter. Verkeerde verwachtingen liggen op de loer doordat het overal zaligmakend wordt gemaakt. Ergens wil een muzikant geld verdienen aan zijn creativiteit, en Spotify is daar -op dit moment!- nog niet de beste plek voor.

    Ben het met je eens dat de gratis-downloaders nu, hoe weinig het ook is, wel bijdrage aan centen in de portemonnee van artiesten. Dat is prachtig!

    Begrijp me goed: ik vind Spotify een te gekke nieuwe service met zeer belangrijke meerwaarde op promotioneel gebied. Het delen van playlists bijvoorbeeld, briljant.
    We zijn op de goede weg wat betreft uitkeren aan muzikanten, maar we zijn er bijna. Nog niet helemaal. 😉

  33. Ik vind je verhaal erg eenzijdig en negatief.

    De aanname dat artiesten aan streams evenveel zouden moeten verdienen als aan (de veel te dure) iTunes downloads vind ik raar. Vergelijk het eens met de inkomsten uit radio per luisteraar, dat lijkt me een veel betere vergelijking.

    Daarnaast zeg je niets over gratis-downloaders die nu via Spotify gaan luisteren. Ik heb even een rekensommetje gemaakt: alle inkomsten daarvan zijn oneindig% vooruitgang ten opzichte van gratis-downloads.

  34. […] is gekomen. Hoewel het maar zeer de vraag is of de artiesten er ook maar iets aan verdienen (zie blog op Music United) lijkt de dienst snel populair te worden onder gebruikers. Je kunt het gratis gebruiken door middel […]

  35. @marcel ik kan je niet helemaal volgen Marcel. Maar zo heel sceptisch is het niet. Ik concludeer het stuk ook met de nadruk dat je als muzikant hier op Spotify moet zitten, maar dat er nog wel wat stappen zullen moeten worden gemaakt wil dit echt een ‘eerlijk’ verdienmodel worden voor de artiest.

  36. Sceptisch geschreven verhaal.

    Gaat volledig voorbij aan het feit dat er inmiddels 100 miljoen ipods verkocht zijn. Als 10% daarvan half zoveel naar deze dienst luistert dan de groot-muziekverbruiker uit het stukje, dan rolt er heel veel geld. Als ik artiest was, zou ik zeker mijn muziek beschikbaar stellen.

Say Something

Your email address will not be published. Required fields are marked *