Soundcloud als ‘social pre-production’

Op EHPO kwam ik een té interessante (reactie op) blogpost tegen over Soundcloud. Dit super platform kwam mij voor het eerst ten gehoren in Manchester op de Unconvention van vorig jaar aldaar. Op een eenvoudige manier host je daar je muziek en is het opgebouwd op een heel sociaal netwerk. Meindert (Mindnote) gaf een te goede comment voor muzikanten die vollop in hun creatieve schrijfproces zitten. Dit kon ik niet ongemoeid laten: leest u even mee?

In het kort, wat is Soundcloud? Een sociaal netwerk waar je jouw muziek ten gehoren kan brengen. De SoundCloud-player is te embedden op andere websites maar het meest briljante is de commentaar modus. Je kunt op de hele song comments plaatsen of bij een bepaald moment in de track. Verder krijg je goed inzicht met uitgebreide statistieken.

Nu komt Meindert met een zeer waardevolle reactie. Ik kan alleen maar met dikke viltstift onderstrepen wat hij zegt. Integraal overgenomen van de EHPO-site:

Als gitarist schrijf ik allerlei nummers voor verschillende bands en ben ik fan van SoundCloud.

Met name de manier waarop SoundCloud de gebruiker triggert om een creatie als ‘work in progress’ te kunnen bestempelen. Dit doet mij namelijk denken aan de manier waarop Google jarenlang Gmail als een ‘beta’-versie communiceerde.

Wat ik hierbij belangrijk vind is dat de aandacht zo richting het gebruik en het proces gaat. Tijdens mijn presentaties/workshops aan muzikanten over 2.0-activiteiten probeer ik deze manier van werken ook altijd een beetje te propageren. Ik trek dan altijd de vergelijking met de heren van Go Back To The Zoo die nog niet eens een compleet album hebben opgenomen, maar zich blijkbaar al wel met de opnamen van enkele nummers in de kijker van een major platenlabel hebben weten te spelen. Letterlijk.

Waarbij alle andere websites (MySpace, Bandcamp, ReverbNation etc.) het accent ligt op de oude muziekcultuur filosofie – je richten op en laten horen met je uiteindelijke nummer/versie/schijfje – kan bij SoundCloud eenvoudig voor de optie gekozen worden je creatie als een ‘work in progress’ te bestempelen. Daarmee laat je de buitenwereld zien: ‘Dit is een idee, het is nog niet af, maar het kan misschien wel wat worden. (Met de juiste producer, andere tekst misschien, eventueel toch die bandwisseling waar we al zo lang over zitten te denken…etc)

Ben benieuwd of er gelijkgestemden zijn die deze manier van werken ook zo spannend en interessant vinden.

grtz Meindert (http://soundcloud.com/mindnote)

Wat is beter dan één A&R manager of producer? Tig A&R-managers en producers. Meindert laat allerlei mensen meedenken en eigenlijk meewerken aan zijn songs. Van sommige trek je je wat aan, van sommige niet. Resultaat: je songs worden nog beter voor je ze echt de wereld ingooit. En nog een belangrijke bijkomstigheid: wanneer ze de wereld in worden geslingerd, heb je al een groep mensen getriggered die het wellicht leuk vinden om de songs extra te promoten.

Ik ga dit prediken Meindert!

2 comments on “Soundcloud als ‘social pre-production’

Leave a Reply

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>