In de praktijk: de verkeerde aanpak

Ik heb het al eens eerder de revue laten passeren, ook EHPO kwam laatst met een goedbedoelde e-mail die de plank volledig misslaat, ik krijg ze ook zo nu en dan.

Het ‘waarom ik wel reageer -want ik waardeer als iemand de moeite neemt mij te mailen- maar de afzender geen schijn van kans heeft’ leest u hier.

click to enlarge

De mail begint prima, maar waar mijn wenkbrauwen fronzen is bij ‘power-metal’. Wanneer je “via het internet op mijn site komt (??)”, en vervolgens een band die power metal speelt aan mij voorstelt, kan je je twee dingen afvragen voordat je op de verzendknop drukt:

  • Zou Music United wel bij ons passen?
  • Zou Music United überhaupt wel wat voor ons kunnen betekenen gezien de hoek waar het bedrijf in opereert?

De kans is klein dat op deze vragen een overtuigend ‘ja’ kan worden geantwoord, maar de volgende twee vragen zijn net zo wezenlijk:

  • Zou [bandnaam] bij Music United passen?
  • Zou [bandnaam] wat kunnen betekenen voor Music United (:lees geld)?

Natuurlijk kun je als beginnende band misschien weinig geld aanbieden, maar de potentie tot inkomen moet heel aantoonbaar worden gemaakt. Die vragen moet je jezelf ook stellen als je op de verzendknop drukt.

Dus vervolg ik, voornamelijk voor deze blogpost, mijn weg naar de MySpace van deze band. De stijl van de MySpace-pagina is uiteraard in ‘metal design’ uitgevoerd. Eerste twee dingen die me opvallen:

  • Optreedlijst: 2 optredens, één over twee weken de andere eind oktober.
  • De bio: de brakheid van het Engels, en de inhoud.

Xxxxxxx was founded at the end of 2004. Songwriter and guitarist Xxx Xxxx wanted to break the illusion that heavy metal is only popular in metalminded quarters; he wanted to compose a kind of metal for everyone. [..] Xxx had the help of Xxx, who assisted him with writing the right lyrics: well- considered lyrics about love, understanding and social abuses; interweaved with mystic and fantasy.[..] That’s why the band chose for a bat as their symbol. […] The first years were a real hell. Musicians came and left. It was very hard to find musicians with the right professional spirit to let the project succeed. The band reformed 3 times before the right line-up was found: 6 talented musicians who all have the same goal … : to bring Xxxxx as far as possible in the musicworld. Fantasy ? My ass !!! And now the story will start by unleashing our thunder to the […]

De ‘professional spirit’ waar in de bio over wordt gerept, komt totaal niet terug in het stukje tekst. Er staat geen enkel aanknopingspunt met wat in een MusicMaker zo goed is opgesteld: de eisen van een bio. Oninteressante informatie, en absoluut niet concrete doelen die bereikt zijn of willen worden bereikt. ‘To bring xxx as far as possible in the musicworld.’ is een non-goal. Wat is ‘as far as possible’ en wie wil niet de top bereiken?

De commercialiteit gesuggereerd in de e-mail vind ik nergens terug op de website. In een oogopslag kan ik de radiostationen waar de beste band wordt gedraaid in het buitenland niet vinden, de positieve reviews zijn links naar het volledige artikel (dus geen ‘oneliners’ die prikkelen) of in het Duits. Complete misser! Want ik (en andere muziekprofs) heb(ben) doorgaans de tijd niet om door te zoeken of hele lappen tekst te lezen.

Klik ik toch stiekem op een link, werkt de link niet…

De cirkel die ik in de email heb gezet om ‘enorm veel potentie’ kan ik met bovenstaande dus diep in twijfel brengen. Let wel, ik heb niet eens de muziekplayer aangezet! Zou ook stom van mij zijn, omdat ik werkelijk waar geen idee heb wanneer metal goed of niet goed is. De gemotiveerdheid van de bandleden wil ik niet in twijfel trekken, maar of de energie nou goed wordt gekanaliseerd? Ik durf volmondig ‘nee’ hierop te antwoorden.

Dit is wat de band vergeet.

Het is niet ‘een manager’ wat de band nodig heeft, maar een totale focus op zichzelf en hun eigen kunnen. Ik benadruk nogmaals graag dat een manager geen enkele band kwaliteit kan geven, de kwaliteit moet vanuit de band zelf komen. “Al draagt een aap een gouden ring, het is en blijft een lelijk ding.” Als manager word je namelijk totaal niet serieus genomen met een product wat aan alle kanten rammelt.

Dus begin met je hele presentatie en (strategisch) denkwerk, maar niet voordat je alle aandacht hebt gericht op: je muziek.

2 comments on “In de praktijk: de verkeerde aanpak

  1. Martijn Crama July 13, 2010 8:37 am

    @karin mijn weblog is gebaseerd op kennis delen. Ik wil met dit praktijkvoorbeeld laten zien hoe je contact met ‘profs’ beter kan oppakken. Door mijn censuur van de (band)naam die her en der gebruikt werd, heb ik in mijn optiek juist wel sjiek gehandeld.

    Uiteraard heeft de band de link naar dit artikel gekregen, en ik kreeg een positieve reactie terug: gerichte feedback voor de band; hier hebben we wat aan.

  2. karin r. July 12, 2010 9:59 pm

    ik zou het sjieker gevonden hebben als je dit per mail hen had duidelijk gemaakt en niet zo. beetje niet zo klasse.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>