Martijn Crama

management & consultancy

Waarom (g)een platenmaatschappij?

Oct
22

Alweer een tijdje terug plaatste Hypebot twee interessante posts.
5 reasons you might still want to sign to a record label en 5 reasons not to sign a record deal.

In deze post zijn ze klakkeloos vertaald.


Waarom je wel zou tekenen bij een platenmaatschappij?
Volgens Hypebot zouden daar 5 redenen voor zijn:

  • Bank
    Platenmaatschappijen zijn vandaag de dag nog steeds verkapte banken. Het is wel zo lekker dat door een smak geld jij je volledig kan richten op songwriting, je tour volledig vorm kan geven of je kan focussen op gave, haalbare marketingacties.
  • Distributie
    TuneCore en CD Baby kunnen ervoor zorgen dat jij online je muziek kan verkopen, maar wil je jouw CD in alle muziekwinkels hebben liggen, dan heb je een label nodig. (De vraag is daarbij of je dat wil)
  • Team
    Je zou zelf een team kunnen opzetten, maar platenmaatschappijen hebben vaak al teams met verschillende belangrijke spelers. Daar pluk jij de vruchten van.
  • Ervaring
    Hard werken is één, maar ‘been there done that’ helpt je misschien voorkomen dat je in nare valkuilen kukelt. Aan ervaring vaak geen gebrek bij labels.
  • Relatie
    Platenmaatschappijen buigen op een geschiedenis van relaties met media, producers, managers, agents en andere partijen die handig kunnen zijn. Letterlijk het ‘label’ wat op je geplakt is, doet deuren voor je openen.
  • Keurmerk
    Journalisten en media hechten veel waarde aan de schifting die platenmaatschappijen maken. Eigenlijk zijn het erkende scouts die met het selecteren van acts extra aandacht vestigen op de getekende artiesten.

Waarom je niet zou tekenen bij een platenmaatschappij?
Volgens Hypebot zouden ook daar 5 redenen voor zijn:

  • Aandacht te kort
    Het is al een pittige klus om de aandacht van je potentiële fans te winnen, het opvallen binnen een platenmaatschappij waar iedere act aandacht wil is misschien nog wel pittiger. Waar jij voor meer dan 100% voor jouw muziekcarrière gaat, kan een platenmaatschappij maar een fractie van z’n tijd aan jou besteden.
  • Doe het lekker zelf
    Het is de vraag of wat een platenmaatschappij doet jijzelf ook niet zou kunnen doen? Opnemen van je songs of het promoten van jou als artiest is niet zozeer meer een taak die alleen door maatschappijen kunnen worden uitgevoerd.
  • Geen affiniteit
    Labels blijven nog steeds gefocused op plaatverkopen, maar verliezen relevantie omdat ze (online) ontwikkelingen uit het oog verliezen.
  • Freedom
    Met een platenmaatschappij zijn een aantal ‘strings attachted’ en krijg je bemoeienis van derden. Vrijheid in keuzes, kunnen doen en laten wat je wil in je creatieve proces is iets wat een artiest graag wil.

Een trend die je nadrukkelijk ziet, is het ‘boarding’ moment van een label. Waar vroeger aan de hand van A&R-managers jong talent werd gespot, getekend en begeleid tot aan de grote release hebben de huidige getekende acts zich vaak al bewezen. Dat betekent dat je op jezelf al successen en geldstromen hebt weten te genereren. Een label kan dan helpen in het definitief doorstoten naar de top. Dit geldt voornamelijk voor de ‘mainstream’ labels (major & indie).

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *