Het verdienmodel CD versus Spotify

Spotify en Deezer. Hulde. Eindelijk de legale Napster. Overal en altijd toegang tot alle muziek. Ik kan niet anders zeggen dan een zegen voor de muzikant en misschien wel de redding voor de traditionele partijen in de industrie.

Wanneer komt die definitieve overstap naar streaming? En is zo’n overstap toe te juichen voor de independent artiest? Ik heb dit artikel al vaak willen publiceren en nu maar eens mijn gedachten getracht te¬†clusteren.

Of je nu op Lowlands rondloopt of Into The Great Wide Open wanneer je een concert van een artiest ziet die je overdondert dan wel betovert, brandt de portemonnee in de zak. Dat brandende gevoel is weg.

Ik koop of kocht CD’s voornamelijk om ze in te laden in iTunes. Maar iTunes staat steeds minder vaak te springen in mijn menubalk. Spotify does. Een toffe artiest zal door de komst van streaming nu vaker de denkballontjes van het live-publiek ervaren: “Ik zet ‘m wel op mijn Spotify playlist”.

Spotify is nog steeds in de Early Adaptor fase en muziek uploaden in ‘The Cloud’ begint ook pas. Wanneer dit mainstream wordt, is de toekomst van de CD zo sterk als die van de LP’s. Een niche-branche.

We kunnen de miljoenen sales van Adele of Coldplay gemakkelijk als voorbeeld gebruiken dat het wel degelijk loont om een CD te drukken. Maar is het inmiddels als Nederlandse artiest niet verstandig(er) om CD’s enkel nog als promo-materiaal te zien voor traditionele (media)partijen? Pas de persen aan zetten als er een Gers Pardoel-achtige hype ontstaat?

Nog niet zo heel lang geleden las ik een artikel van Atze de Vrieze waarin duidelijk werd dat Spotify een artiest (nu al) meer kan opleveren naarmate het veelvuldig wordt gedraaid. De aanschafwaarde van 0,99 ct in iTunes overstijgt na een aantal (100.000?) plays. Dus na dat breekpunt blijf je (meer) verdienen.

Hitmachines gaan net zoals op de radio nu en in de toekomst goed verdienen aan Spotify. Mooi!
Maar de artiesten die nooit boven een briljant groot aantal plays gaan komen, missen die nu niet de verkopen van statische plaatjes cq. downloads? En niet boven een hoog aantal plays uitkomen is plausibel gezien de houdbaarheidsdatum en consumeer snelheid van one-year-wonders. Hoe vaak zet jij de eerste Kyteman of Eefje de Visser op Spotify op over 18 maanden? Gaat zo’n totaal aantal plays in jaren boven de 100.000 komen of was iTunes dan toch fijner geweest?

Eigenlijk doen we ‘distributie-wise’ maar wat onder het mom van “mensen moeten het kunnen horen”. Valt veel voor te zeggen. De crux zit ‘m in dat je als artiest nog niet zo goed weet of je het streamen moet promoten.

Ja natuurlijk maak je het beschikbaar. Het beschikbaar maken en kunnen ontdekken van je muziek op Spotify is essentieel. Maar je kan er (nog) geen financieel model op bouwen. Met de CD kan je op de achterkant van een envelop uitrekenen hoeveel je er van moet verkopen om break-even te draaien. iTunes idem. Hoe weinig streaming nog maar op levert -wat enigszins logisch is- is niet erg, maar de letterlijke onberekenbaarheid is bedrijfsmatig ridicuul.

Een artikel op The Independent legt glashelder uit waarom er nog zo veel vraagtekens spelen rondom Spotify. Kortweg omdat streaming-diensten zich erg vaag uit laten over cijfers en hun deals met majors die meer lijken te profiteren dan independent artists.

Zolang er vraag via een distributie methode loopt, moet je deze (proberen te) faciliteren. Voor alle mensen die CD’s kopen voor in de auto moet een exemplaar bij de merchandise liggen. Voor iedere persoon die middels een CD een souvenir heeft of praatje kan maken met artiest moet een exemplaar bij de merchandise liggen. Maar houdt wel rekening met de kentering naar streaming diensten.

Dus scherper kijken naar je balans en investering in CD, hoes en artwork. De onzekerheid incalculeren over een fair stukje van de taart waar je recht op hebt door je content streaming aan te bieden. En nog nadrukkelijker zoeken naar maatwerk oplossingen om voorraden klein en flexibel te houden.

Wordt vervolgd. Boeiende materie!

PS: Misschien ook leuk om te lezen als toevoeging, het stuk van Tom Beek over ‘waarom in vredesnaam een CD?

Leave a Reply

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>