Martijn Crama

management & consultancy

Het verdienmodel van je muziekteam

Dec
24

Gek genoeg is het de artiest die het minste overhoudt aan zijn creativiteit. Dat is althans de veronderstelling die in menig discussie over (muziek)geldstromen naar voren komt. Laten we eens kijken naar de ‘taart’ van een DIY of DIT artiest over live inkomsten. Wat verdient ieder lid? Hoe betaal je je team? Wat zijn gangbare afspraken over vergoedingen? En is dat altijd even eerlijk?

Laten we eerst een rijtje potentiële teamleden -naast de artiest- op zetten:

  • Manager
  • Boeker
  • Geluidstechnicus
  • Lichttechnicus
  • Tourmanager
  • Merchandiser
  • (Reiskosten)

In dit model gaan we niet uit van labels die mee (willen) snoepen van live-inkomsten.
Hoe ga jij iedereen betalen en wat vragen alle muziek teamleden?

Managers en hun ‘share’ in inkomsten is uitgebreid besproken in deze blogpost. De regelneven nemen vaak zo’n aandeel van rond de 15-20%. Boekers hebben een commissie-fee van doorgaans 15%. Deze wordt doorgaans apart berekend cq. gefactureerd naar de zaal of festival toe.

Technici worden meestal flat-fee uitbetaald. Een goede geluidstechnicus kost makkelijk €200,- of meer op een dag. Hetzelfde geldt voor een lichtman, die je misschien nog voor €150,- weet te vinden. We hebben het dan wel over professionele technici die beduidend en stabiele meerwaarde leveren voor je live-show.

Een tourmanager kan je in het begin tussen de €50-€150 euro betalen afhankelijk van zijn/haar ervaring.
Een merchandiser betaal je €50,- en geef je een percentage over de merchandise nadat hij/zij een omzet heeft gedraaid van bijvoorbeeld €250 op een avond.

Last but not least: reiskosten. Die moeten ook betaald worden. Met eventueel huur van een bus daar nog bovenop.

Je eigen verdiensten of die van de band worden nog niet genoemd. De snelle rekenaar ziet nu al dat je een gage nodig hebt van minstens €1000,- wil iedereen een factuur kunnen sturen, of beter gezegd, loon naar werken krijgen.

Wat dan nog wordt vergeten is investeringsgeld. Van inkomsten uit live-optreden moet je geld apart houden wil je kosten gaan dekken van de band. Denk aan de repetitieruimte, instrumenten-gear maar ook de fotograaf van het artwork of de perserij van je CD’s.

Zakt de moed je al in de schoenen?

Of je nou De Staat bent, Krach of een Popronde bandje bent, een vanzelfsprekendheid die lijkt te heersen bij iedere muzikant: je maakt muziek voor zingeving des levens. Dus niet voor het geld. En het geld dát wordt verdiend zal net zo lang worden geïnvesteerd in het muziekproduct tot dit leidt tot inkomen. Zo niet, dan niet.

Dit zal betekenen dat je als muzikant vaak nog naast je eigen band moet klussen of werken. Meer regel dan uitzondering. Dit neemt niet weg dat je goed moet kijken naar de inkomstentaart en de verdeling.

Je zult creatief -en daar ben je vaak goed in- moeten zijn. Kosten wegstrepen, subsidies / investeerders zoeken, andere markten aanboren, DJ- of akoestische sets, verzin het maar.

Een fictief voorbeeld hoe je een taart zou kunnen verdelen met €700,- gage:
(boekers commissie in het voorbeeld even in de taart opgenomen)

Hopelijk zet deze post je aan het denken hoe jij gaat zoeken naar een balans. Vragen of tips over jouw verdeling binnen je team? Laat ze achter in de comments!

UPDATE: Joris van Welsen (boeker Earthbeat) merkt op Twitter op hoe zo’n taart helemaal veranderd als je naar het buitenland gaat.

 

2 Responses to Het verdienmodel van je muziekteam

  1. @Ellemieke: klopt, deze taart is ook een voorbeeld en kan verschillen per act en scene. Ik ken professionele coverbands die nog meer crew hebben (bijvoorbeeld roadies). Het is bedoelt om over je eigen taart na te denken.

  2. Er zijn natuurlijk ook aardig wat bands die hun brood verdienen met muziek maar die niet te maken hebben met bijvoorbeeld een tourmanager/ merchandiser. Denk maar aan de bands die ieder weekend op bruiloften e.d. spelen. Dan wordt de taart denk ik ook al anders?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *