Je muziek in de markt zetten met DNA

Door internet en daardoor de democratisering van muziek heb je twee grote uitdagingen.

  1. Bijzondere muziek maken
  2. Opvallen tussen alles en iedereen

Daarom moet je nadenken hoe je jouw muziek gaat targetten. Over de balk smijten heeft geen zin (lees: gewoon op YouTube, Spotify en Bandcamp zetten met de hoop dat de kwaliteit van je songs als lopend vuur te ronde gaan).

Deze post is geen succesformule maar een handleiding met enkele tips om je muziek beter in de markt te zetten. Jouw kansen vergroten.

Wat doe jij voor een goed boord eten?
We nemen als voorbeeld restaurants.
Jij wil lekker eten. Terwijl je zit te watertanden maak je een keuze in je hoofd: Italiaans, Frans of toch die Thai. De kans is aanzienlijk dat je jouw keuze baseert op reviews online of aanbevelingen in je (persoonlijke) netwerk.

Eenmaal in het restaurant aangekomen kijk je naar zo’n menu kaart. Zeer waarschijnlijk dat in gewaardeerde restaurants de keuze specifiek en enigszins beperkt is. Vier voorgerechten, hoogstens zes hoofdgerechten en vijf toetjes.

De restaurants die er toe doen, vallen op door hun helder gecommuniceerde boodschap. Wil je lekker eten in Utrecht ga je naar Des Arts (top Frans) of naar Opium (Oosterse touch). Op beide kaarten vind je niet opeens pizza.

Identiteit is je cruciale doorvertel-factor
Goedlopende restaurants zoeken eerst hun niche-publiek, en die parallel trek je gemakkelijk naar de muziek. Jouw basis product moet goed zijn, maar hoe je het verkoopt en verpakt is in een wereld met overaanbod even belangrijk. Zo niet belangrijker.

Neem in het concept voorbeeld restaurant Te Koop in Utrecht. Voortreffelijk eten maar ook een doorvertel-factor: alles in het restaurant is te koop. Vind je de tafel waaraan je hebt gedineerd helemaal ‘the bomb’? Neem ‘m mee. Het prijskaartje hangt onder aan de poot.

Dus ga je op zoek naar waar je je mee kan onderscheiden. Je Unique Selling Point. Omdat dit misschien té HBO-commerciële-economie klinkt, heb ik er iets anders van gemaakt: DNA.

Jij bént het product.
Jij bént uniek doordat je simpelweg DNA hebt.

DNA UNIQUE

Je eigen unieke identiteit helpt je in het zichtbaar maken van je product. Hoe? Zo…

Drie woorden, drie stappen
Kan je in drie woorden omschrijven wat jouw product/plaat/concept/band uniek maakt?

DNA 1

Deze oefening doe ik nu al een tijdje met verschillende muzikanten/bandjes. In eerste instantie schrijven de bandjes vaak dit soort   kernwoorden op?

“Creatief, veelzijdig, innovatief, multi-instrumentaal, authentiek, dynamisch, catchy, experimenteel, sferisch…”

In deze (in meer of mindere maten) algemeen toepasbare facetten van een muzikant is het moeilijk onderscheiden. Met bijvoorbeeld “Geil / Dansbaar / Vuig” of “Retro / Organisch / Oosters” kan je al heel veel meer. Geen kunstje. Geen dansje. Die driewoorden moeten ontstaan uit jou of jouw overtuigingen.

Het is dus de kunst om kernachtig en onderzoekend je woorden te vinden. Hebben je teksten bijna altijd een politieke lading, formuleer ‘politiek’. Zijn de teksten juist gebaseerd op boeken van een bepaalde schrijver, formuleer ‘Grisham’. Is het Cubaanse percussie ritmes die je fascineren, stop ‘Cuba’ in je DNA.

Nog steeds lastig? Stel jezelf dan de vraag: wat raakt mij?

 

 

 

 

 

 

Door hier antwoord op te geven, kom je dichterbij waarom je muziek maakt en welke accenten je wil leggen.

Heb je die tv-programma’s wel eens gezien waarbij topondernemers (Gordon Ramsey, Tabitha) collega-ondernemers in nood helpen? Die zitten vaak vol in de schulden en als ze niet uitkijken gaan ze kapot.
Waar begint zo’n verandering? 10 van de 10 keer bij het concept: waar ben je goed in, wat verkoop je en hoe gaat het eruit zien?

Stap 1: wat wil je?
Essentiële vraag om met focus ergens naar toe te werken en gekaderd iets te presenteren. Zoals indie-goeroe met baard al eens verwoorden: het is belangrijker te kiezen, dan de juiste keuze te maken.
Lees blogpost over stap 1

Stap 2: hoe ziet het eruit?
In welke vorm giet je jouw product? Niet enkel het jasje en het dasje maar wat is je uitstraling van het product?
Lees blogpost over stap 2 

Stap 3: uit je comfort-zone
Veel is al gedaan. Vaak liggen kansen om iets moois te doen dichterbij dan je denkt. Mits je uit je comfort-zone durft te treden.
Lees blogpost over stap 3 [komt binnenkort online]

Leave a Reply

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>