Martijn Crama

management & consultancy

DNA (1): wat wil je?

Feb
03

Zonder doel is het lastig werken.
Maak je uitgangspunt concreet waardoor je je niet laat leiden door de grillen van trends en/of ongenuanceerde meningen van anderen. Stap 1 in je DNA proces.

Wat wil je?
Waarom ben je muziek gaan maken?
Waarom schrijf je de liedjes die je nu schrijft?
Wil je een YouTube focus?
Wil je jouw muziek vooral beeldend laten zien?
Wil je dat mensen met hun handen in de lucht gaan op je tracks en gaan springen?
Wil je mensen intens hard in hun hart raken?
Wil je emo-tienermeisjes hoop en good-looks geven?
Wil je mensen laten voelen hoe rot het leven kan zijn?
Wil je een rush zoals je die kent van een pretpark?
Wil je experimenten aangaan binnen je muziek?
Wil je de Afrikaanse roots van je vader uiten?
Wil je reizen met je muziek?
Wil je een theatertour?
Wil je een mainstream radiohit?
Wil je Nederlandstalig zingen?
Wil je bombastisch en groots dingen aanpakken?

Wat wil je godverdomme?

Muziek maken is leuk en moet ook leuk blijven. Maar muziek maken ‘omdat het leuk is’ en zo proberen Nederland te veroveren, ik geef het je te doen. Voor alle muzikanten die op dit moment meer of minder succesvol touren en aandacht krijgen, geldt: het is geen fucking hobby. Om het nog concreter te maken. Je gaat een bedrijf runnen.

Dus.

Wat is je missie.
Wat is je visie.
Wat is je doel.

Missie
Een missie is waarvoor je staat. Gericht op je ‘bedrijf’.  Wie ben je? Wat drijft je? En is in principe tijdloos.

André_Kuipers

André Kuipers: Ik wil astronaut worden.

Visie
Waarvoor je gaat. Gericht op omgeving. Jouw toekomst, je droom. Kan worden bijgesteld

Wereld_Vanuit_De_Ruimte.006

André Kuipers: Ik wil een ruimtereis maken en daar wetenschappelijke experimenten doen. Voornamelijk wil ik mensen bewust maken van hoe kwetsbaar onze aarde is. Daar wil ik me voor inzetten. 

Doel
Project dan wel product gericht. Gericht op nabije toekomst en kan je concreet naar toe werken met concrete resultaten.

Andre_Kuipers_In_De_Ruimte
Andre Kuipers: Voor instituut XYZ doe ik een proef dat aantoont hoeveel CO2 er wordt omgezet in een dieselmotor onder invloed van gewichtsloosheid. Ik moet 10 proeven doen en de resultaten voor 1 maart toesturen naar het instituut. 

Deze taaie kost wordt wellicht beter behapbaar door deze post nog eens goed te lezen en als inspiratie te zien.

Door beter te formuleren wat je wil, kan je beter koersen is mijn ervaring. Deadlines helpen daar bij. Pak pen en papier, en schrijf eens op waar je in godsnaam mee bezig bent. Geen Word of iPad; stuk papier en kalken maar. Dat kan ontzettend verhelderend werken.

En dan eindig ik met de succesformule voor specifiek deze post: successen worden niet zozeer geboren op papier. Het komt uiteindelijk neer op hard werken en keihard voor iets gaan. Niets komt je aanwaaien. Derek Sivers heeft dat ooit eens waanzinnig waardevol inzichtelijk gemaakt…

Idee_en_Uitvoering.030

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *