Martijn Crama

management & consultancy

DNA (2): hoe ziet het eruit?

Feb
25

Op welke manier gaan mensen je leren (her)kennen? De identiteit van je act is een niet te onderschatte onderdeel van je totaal product. Over je eigen uitstraling kan je goed nadenken zonder dat het een vreemde gimmick wordt.

Stap 2 in je DNA proces.

Podium presence
Ben jij het 3.756ste bandje dat het publiek een standaard show voorschotelt?

Ja het jasje en het dasje is belangrijk. Niet dat je er iets extreems mee hoeft te doen, maar op z’n minst moet je erover nadenken. Laat foto’s maken en video’s schieten van je live-show. Hoe ziet je show eruit? Heb je de effecten van een goede lichtshow al eens overwogen? Welke sfeer wil je creëren voor het publiek?

Een podium opstelling kan wonderen verrichten. Denk vanuit het publiek. Ze betalen om je te zien. Je muziek luisteren kan ook op Spotify of Bandcamp. Eigenlijk reden te meer om live uit te pakken. Geef het publiek een ervaring die ze graag -of beter- moeten doorvertellen. Blijft één van je sterkste promotiemiddelen: mond tot mond reclame.

Een paar goede voorbeelden?

FINK
fink

ORGEL VRETEN
orgelvreten

WOODKID
woodkid

DE STAAT
destaat

Online presence
Wat laat je wél,
en wat laat je níét van jezelf zien online. Maar misschien nog belangrijker: hoe?

Ga je vanuit videoclips communiceren?
Is je website minimalistisch of juist veelzijdig?
Welke huisstijl hou je aan?
Wil je veel met beelden communiceren (Beyonce) of juist met tekst/ideeën (Case Mayfield)?
Bewaar je afstand of wil je juist veel interactie met fans?

Het kiezen van je online beeld/beleid draagt bij aan je algehele identiteit. Maak je geen (creatieve) keuzes in hoe je je uit, is dat een gemiste kans om fans écht te bereiken.

Pers presence
Je persfoto zegt ongelofelijk veel over jou. Het is een bepalend beeld, soms (misschien wel vaak) aanleiding voor mensen om het artikel wel/niet te gaan lezen of wel/niet naar een concert te gaan als ze een poster van je zien hangen in de stad.

Het straalt ook jouw niveau uit. Creatieve armoede in beeldkeuze schreeuwt direct een boodschap: muzikaal zal het dan ook wel niet veel voorstellen.

Dit zijn vereiste voor een goede persfoto(‘s):

  • Gemaakt en beeld gekozen door een professional
  • Hoge resolutie
  • Een staande en een liggende foto
  • Kleur en zwart-wit
  • Duidelijke herkenbare gezichten / identiteit
  • Beeldmerk blijft staan met verschalen (vooral verkleinen)
  • Creatief je identiteit naar voren gebracht.
    Zonder mensen/bands tegen de schenen te willen schoppen, zo dus niet (en je mag zelf beredeneren waarom…):

 

1

2

4

5

3

Een goede persfoto?
Kijk nog eens naar de begin foto van deze post. Noisia: alles klopt eraan.

One Response to DNA (2): hoe ziet het eruit?

  1. Pingback: Je muziek in de markt zetten met DNA | WEBLOG MUSIC UNITED

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *