Martijn Crama

management & consultancy

Waarom je maar geen reactie terug krijgt van muziek professionals

Mar
10

“Beste Martijn. Wij zijn een indie/pop/rock/metal/hiphop/avant-garde/Nederlandstalige band. Onze release is dan en dan en we hebben heel veel potentieel. Omdat er zoveel moet gebeuren om dat potentieel te laten b(l)oeien, zoeken we een manager. Wij zaten te denken of jij daar misschien oren naar hebt? We hopen van je te horen. Met hartelijke groet, band-nummer-163”

Dit gaat niet werken. Ook niet voor boekingen. Nee, en ook niet voor labels. Hoe dan wel?

Bovenstaande email krijg ik in verschillende vormen vaak. En ik denk dat programmeurs en label-managers het nog veel vaker krijgen.

Mememe

“Ik. Ik. Ik. Ik.” Ga naar je verzonden items en check op deze vorm(en): “Luister mijn muziek. Check dit uit. Ik zou het te gek vinden als we op jullie podium zouden mogen staan.”

3.000 bands sturen precies zo’n mail als jij doet. Wakker worden!

Jezelf ‘koud’ aan iemand verkopen is nauwelijks mogelijk en zonde van je energie. Er is een informatie overload en je opereert in een bomvolle muziekmarkt. Tijd is een schaars goed.

Als je geen sociale relatie met iemand hebt, is het ontzettend moeilijk om een waardewisseling op gang te krijgen. Iemand moet jou zodanig gaan vertrouwen dat hij tijd, geld en energie gaat stoppen in je initiatie cq. mailtje. Hoe groot is die kans?

Hoeveel emails heb jij ontvangen van iemand of een bedrijfje wat vraagt of je meedoet of -betaald? Wat voor gevoel krijg je bij zo’n mailtje? Las je het aandachtig en ging je precies doen wat ze vroegen in het mailtje? Nee?! Goh, wat een verrassing.

De gouden tip:

Zorg ervoor dat je een oprechte band of connectie met de persoon hebt die je mailt VOORDAT je ook maar enige vorm van betrokkenheid vraagt. 

De online connectie is dunner dan de ‘real world’ connectie. Al kan een digitale relatie met een persoon een prima voorzet zijn.

De zilveren tip:

Lever meer waarde. De andere partij moet op een of andere manier aan je verdienen. In geld, credibility, fans, promotie, wat dan ook. Benoem die meerwaarde zo concreet mogelijk. 

Stuur daarom liever 10 gerichte mails waar je oprecht probeert meerwaarde uit te wisselen met een persoon of business waar je een wederzijdse connectie mee hebt, dan 100 copy-paste-mailtjes naar alles en iedereen wat je maar kan vinden online.

Bespaar jezelf én hen tijd.

 

Originele blogpost slash inspiratie – Why Music Supervisors Don’t Listen To Your Music

3 Responses to Waarom je maar geen reactie terug krijgt van muziek professionals

  1. Hi, I do think this is a great web site. I stumbledupon
    it 😉 I am going to return once again since I bookmarked it.
    Money and freedom is the greatest way to change, may you be
    rich and continue to guide other people.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *