Waarom je niet lid moet worden van STEMRA

De titel klinkt heel cynisch, maar Stemra laat ook zelf op haar site weten dat het lang niet altijd wijs is om je in te schrijven bij Stemra. Zodra je denkt klaar te zijn om je auteursrecht te registreren, vlieg je naar de Buma/Stemra site om lid te worden van de auteursrechtenorganisatie. Een simpel vinkje bij ‘Ik wil Buma én Stemra lid worden’ kan je onbewust duur komen te staan.

Spoedcursus auteursrecht.

Buma is de organisatie die geld gaat ophalen bij organisaties die songs openbaar maken. Dus als je liedje op de radio wordt gedraaid of live wordt gespeeld zijn dit voorbeelden van openbaarmaking en moet er gedokt worden.

Stemra incasseert de punica die moet worden afgedragen voor verveelvoudiging van songs. Ieder exemplaar dat verkocht wordt in de winkel, dus ook digitaal als download, daar ligt een paar cent op je te wachten.

Nou, lekker toch?! Waarom zou ik me dan níét moeten inschrijven voor Stemra?

Zodra jij besluit een plaat in eigen beheer uit te brengen -en dat gebeurt eigenlijk en helemaal in het begin altijd-, ga je zelf naar een drukker. Je maakt een prijsafspraak voor de drukkosten. Om makkelijk te rekenen zeg: €1000,- voor 1000 CD’s.

Je denkt nu klaar te zijn, maar nu komt er meer werk en extra kosten aan.

Allereerst moet je toestemming hebben van Stemra als je muziek wil gaan vastleggen op een geluidsdrager. Waarom? Anders kan jij mooi een ‘Best of Christina Aguilera’ gaan drukken en verkopen zonder dat jij daar recht op hebt. Het aanvragen van een Productie In Eigen Beheer is eenvoudig en doe je middels dit formulier.

Met de toestemming ga je fluitend naar de drukker. Helaas zal deze nog een extra rekening presenteren: Stemra afdracht.
Om auteurs te beschermen wordt eerst kosten in rekening gebracht zodat Stemra leden krijgen waar ze recht op hebben. Achteraf wordt er gekeken wie dan de Stemra leden waren en waar ze recht op hadden.

De tarieven vind je in deze PDF die beschikbaar is op de Buma/Stemra site (blz. 7).
In ons rekenvoorbeeld komt bij het drukken van 1000 CD’s al gauw zo’n €1000,- bovenop de drukkosten: de Stemra afdracht dus.

“Ja, maar hoor eens, ik ben de rechthebbende van die plaat. Ze zullen zien dat het mijn songs zijn.”
Klopt. Na ongeveer een jaar komen ze daar achter. Ze zullen dan het geld weer terugstorten op je bankrekening.

Klein addertje onder het gras: minus 25% administratiekosten.

Dus heb je een liquiditeitsgat. Met andere woorden: je hebt minder geld te besteden in het jaar van drukken die je had kunnen stoppen in nuttige dingen. En….niet onbelangrijk… kost je dit geintje ook nog eens €250,-

Stemra begint pas te lonen als veel platen verkoopt via reguliere verkoopkanalen (CD winkel, iTunes, Spotify). Door je niet in te schrijven bij Stemra, heb je geen recht op die inkomsten, maar hoef je ook niet de kosten te dragen. Het mooie is: je kan je altijd achteraf inschrijven bij Stemra. Dus begint een plaat enorm te lopen, dan schrijf je je in. Goed, je hebt geen recht op de reeds verkochte platen en diens afdracht. Maar vanaf dat moment gaat de teller wel lopen bij elke verkochte track / plaat.

Je enkel niet inschrijven bij Stemra geeft nog niet de garantie bij de drukker. Je kan ook liegen, dus ze hoeven je niet te geloven als je zegt: “ik ben niet ingeschreven, druk die plaat!”
Daarvoor heb je per Productie In Eigen Beheer een non society verklaring nodig. Eigenlijk een bewijs van Stemra die zegt: het is cool, drukken maar drukker.

Die verklaring is via de Stemra Portal (digitaal) aan te vragen.
(Helaas heb ik (nog) geen account, dus kan ik dat niet laten zien)

Lang verhaal kort.
Maak je platen in eigen beheer en wil je je rechten onderbrengen bij Buma/Stemra?
Zodra je je registreert, vink dan enkel Buma aan waar je je voor wil aanmelden.
Postzegel is niet nodig…

 

 

 

8 comments on “Waarom je niet lid moet worden van STEMRA”

  1. @Tom het laagste tarief bij STEMRA zou gelden bij een album publieksprijs van €6,85 of minder. Op voorhand lijkt me dat wat onwaarschijnlijk dat je je album voor zo’n prijs gaat afzetten fysiek?

    Zeker met de terugwerkendekracht-regel zou ik STEMRA als beginnend muziekondernemer lekker even links laten liggen.

    Vergeet ook niet de effecten op andermans producties. Als er één STEMRA lid aanwezig is, moet er naar ratio worden afgedragen. Ben je een auteur die graag of vaak meeschrijft met andere, is dat wellicht ook een extra reden om van STEMRA af te zien.

    Vind je niet? 🙂

  2. Dank ook @Erik voor je aanvulling.

    De 1000 euro waar in dit artikel over wordt gesproken, verdient een nuance.

    Bij het laagste tarief betaal je 0,64 euro per album. Bij 1000 cd’s is dat is 640 euro op je begroting, waarvan je 480 euro terug krijgt. (Als het gaat om 100% eigen werk)

    Ik vind 160 euro te overzien, als je daarmee alles netjes hebt geregeld.

    De kern van het verhaal is niet jouw individuele situatie als alleenstaande indie, maar het systeem van Stemra.

    Het is niet flexibel, zit onredelijk in elkaar (ze zijn monopolist, dus ze kunnen zich dat permitteren)

    Bovendien heb je weinig keuze als je landelijk wilt ‘scoren’ omdat partijen waar het ‘grote geld’ vandaan komt zoals radio en tv allemaal zaken doen met Stemra.

    Sluit je je aan, dan gaat er heel veel vanzelf, wat je je in je eentje nooit voor elkaar krijgt.

    Dat majors wel recht hebben op een regeling die drie (ipv één) jaar terug gaat is natuurlijk niet meer van deze tijd.

  3. @Anne: klopt. Je loopt een heel klein aandeel Stemra mis per verkochte download, maar dat is verwaarloosbaar. Het moment dat je een enorme afzet gaat maken (denk aan Jett Rebel, Dotan, Chef Special e.d.), dan is het verstandig om je in te schrijven bij Stemra. Maar dit kan prima achteraf.

  4. Dus als ik het goed begrijp .
    Als ik nu via bv cdbaby (of een van de andere) mijn muziek op itunes zet, dan heb ik geen stemra nodig, om toch inkomsten te krijgen?

  5. Hey, te gek artikel!

    Ik zit nu een beetje met een probleem, want ik ben sinds deze week ingeschreven bij de Buma/Stemra, en ik sta op het punt om een album te laten drukken van mijn band ‘Aurelio Project’, 1000 exemplaren. Dus volgens het artikel heb ik het precies fout gedaan.. Is er nog een mogelijkheid om die kosten te ontlopen? De perserij die ik gebruik zit in Duitsland, misschien kan ik daar wat mee?

    Alvast bedankt,
    Lito

  6. @Erik waanzinnige input van een echte expert.. dank!

  7. Wou ik ook nog toevoegen inderdaad, het loont, omdat je van BUMA ongeveer 22 euro per gig krijgt uitbetaald als je je eigen nummers hebt gespeeld. Goed stuk!

  8. Goed verhaal, hier nog enkele toevoegingen:
    Aansluiten bij Buma is al lonend als je ongeveer 10 x per jaar live speelt. Dan wel de gigs opgeven bij Buma, zodat het kan worden uitgekeerd.
    Stemra incasseert mechanische reproductierechten. Niet aansluiten betekent dat je die rechten zelf beheert. Je kan dus rechtstreeks regelelingen treffen met iTunes, Spotify zodat je dit ook uitgekeerd krijgt.
    Als je nu nog aangesloten bent bij Stemra, en je een cd in eigen beheer gaat maken, kun je proberen om je uit te schrijven per 1 juli 2013. In december 2013 worden Stemra inkomsten van de eerste helft 2013 uitgekeerd, dus dan kan het contract worden aangepast m.b.t. 2e helft 2013.
    Verder is het niet zo dat al verkochte exemplaren niet meer kunnen worden afgerekend. Er is sprake van terugwerkende kracht, mits je in het lopende jaar aansluit. Dus stel je hebt nú een hit, met sales etc, dan kun je gewoon in december nog aansluiten (voor Buma en Stemra. trouwens) en dan krijg je de inkomsten over heel 2013 nog uitgekeerd. Is je cd bij een major (EMI, SONY etc.) uitgekomen dan kun je zelfs 3 jaar terug, voor de mechanicals.
    Let op: als je geen Stemra-lid bent en je hebt aan de perserij voor de mechanicals betaald, kan het gebeuren dat Stemra het geld teruggeeft aan de perserij, maar dat die ‘vergeet’ het aan jou door te betalen. Check dat dus goed, zodat het niet ergens blijft hangen…
    Overigens zou het het beste zijn als Stemra haar voorwaarden aanpast zodat een Stemra lid die zijn eigen muziek op cd perst, geen afdracht zou hoeven te betalen. Net zoiets als nu het geval is voor je eigen muziek op je eigen website. Daar zou je voor kunnen pleiten op de ledenvergadering.
    Handig om te weten toch?

Say Something

Your email address will not be published. Required fields are marked *