“De CD ligt vanaf vandaag in de winkel.”

Praktisch iedere dag na de anderhalf minuut van bandje X of rapper Y zegt Mathijs het:
“De CD ligt vanaf vandaag in de winkel.” Waarom eigenlijk…?

Zonder twijfel zal een reactie zijn: de consumentenomzet binnen de muziek ligt nog steeds het hoogst bij de CD (bron: NVPI). Dat weten we. Gevestigde namen zetten nog steeds veel om op CD. Maar waarom zou je het überhaupt nog willen als beginnende artiest? Wie van de kijkers trekt zijn schoenen aan en stuift nog even snel voor sluitingstijd naar een plaatselijke platenzaak? Sterker nog, die zijn of verdwenen of bieden games of DVD’s of hebben het spul niet eens in hun assortiment.

De nieuwe Macbook heeft geen CD drive meer. Kids van nu 12 of 13 zullen over drie jaar absoluut niet begrijpen waarom ze zakgeld zouden stoppen in een plastic schijfje. Een CD is onhandig en volstrekt nutteloos.

Ford is drukdoende om de muziekbeleving van de automobilist meer ‘on demand’ te maken. Samen met Spotify integreren ze dit in nieuwe Ford’s. Het is een kwestie van jaren dat auto’s zelf-rijdend zijn en jij druk bezig bent een eigen playlist samen te stellen voor de terugweg. Echt broodnodig lijkt een CD ook niet meer te zijn voor de autoradio.

Zolang men behoefte heeft en houdt aan een CD, gooi je deze niet zomaar uit je distributie. Na een live optreden iemand blij maken met een CD, of iemand die je muziek ontdekt en graag online je plaatje bestelt: die snap ik. Maar waarom moet ie nog fysiek in een winkel liggen?

Nog een argument aandragen waarom dit eigenlijk volstrekte onzin is? Duurzaamheid.
Wel eens stilgestaan bij alle vervuiling die het oplevert om te drukken, persen, sealen, verpakken, transporteren en de overvoorraad weer te vernietigen?

Waarom leggen we ‘m dan in de winkel? Volgens mij heeft dit enkel nog te maken met ‘de industrie’. Wil je serieus worden genomen door muziekjournalist of radio DJ, dan kijken ze of de plaat in de winkel ligt. Dit is een aanname, die ik op Twitter ook deelde met Atze de Vrieze (3voor12) en Wilbert Mutsaers (3FM). –klik op plaatje op conversatie te zien

Screen Shot 2013-12-07 at 15.27.31

CD’s liggen in de winkel, en wel hierom: het zekere voor het onzekere nemen. En dat is opzichzelfstaand een slechte reden. Een reden die voornamelijk geld én milieu kost en niet echt goed valt uit te leggen aan derden op een willekeurig verjaardagsfeestje.

Je plaat zelf distribueren via Plato en tientallen rond laten gaan voor de die-hard muziekliefhebbers lijkt me niet ter discussie staan. Wijdverbreid je muziek in de winkels leggen: zullen we met elkaar besluiten daarmee te stoppen? Als ik de manager was van Ilse de lange zou ik dit voorstel ridicuul vinden, maar voor het gros lijkt het me een prettig vooruitzicht.

Daarom het volgende pleidooi, en ik hoop op bijval van radio diskjockeys, journalisten, samenstellers, redacteuren en of programeurs. Muziek hoeft niet beschikbaar te zijn in media concerns; is je muziek online gedistribueerd en beschikbaar op Spotify / Deezer, dan doe je mee.

Of zie ik iets volstrekt over het hoofd?

Nu nog wel aan Matthijs vragen, of diegene die de autocue maakt, of hij wat voelt voor de volgende aanpassing: “de muziek is te streamen, te downloaden en te koop.”

Leave a Reply

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>