Martijn Crama

management & consultancy

Hoe bouw je een succesvol YouTube kanaal

Oct
24

Op ADE was ik via het MMF uitgenodigd om een masterclass te volgen van twee vooraanstaande Youtube-managers. Zij zijn de zogenaamde ‘artist & music content’ managers vanuit het hoofdkantoor in London. Met 10 tips lieten zij zien hoe succesvolle Youtube-artiesten hun following hebben opgebouwd.

Eerst even wat cijfers op een rij. Youtube heeft 1,5 miljard gebruikers die maandelijks actief zijn op het platform. Er wordt gemiddeld 400 uur aan videocontent per minuut (!) geupload… en het gros (60%) bekijkt al die content op hun mobiel.

Interessant is dat een Youtube bezoeker bijna altijd een filmpje mét het geluid aan bekijkt. Gemiddeld kijkt iemand zo’n 25 minuten inclusief het doorzappen naar ‘aanbevolen video’s’ die je in de zijbalk kan vinden. Overigens komt het overgrote deel van de muziek ‘kijktijd’ op Youtube door aanbevelingen vanuit andere video’s. Het werkt dus enorm om als ‘up next’ of ‘recommended’ te worden geplaatst bij andere muziekvideo’s.

Een mooie quote van een van de sprekers: “Your account is a channel and you have viewers.” Dit klinkt evident, maar het is een grandioos belangrijk gegeven. Je kanaal en representatie binnen je kanaal laat zien wie of wat je bent of doet. Als je de aandacht die je erin stopt niet al te serieus neemt, zal de kijker ook niet echt gehoekt raken. Regelmatig posten is van enorme invloed op het algoritme van Youtube om je video op te nemen in ‘recommendations’, aldus deze managers.

Nu de tips!

  1. Hou je aan één consistent format (voorbeeld)
  2. ‘Brand’ je video’s met een beeldmerk, logo of karakteristieke typografie (voorbeeld)
  3. Als je een thumbnail uploadt, kies dan voor eentje die ‘klein’ goed uit de verf komt
  4. Maak een alternatieve muziekvideo (voorbeeld)
    Garrix maakt per track van zijn album een artwork-timelapse 
  5. Maak een bijzondere cover versie van een song (voorbeeld)
  6. Maak content met je mobiel op een speelse manier (voorbeeld)
  7. Maak een originele tour aankondiging (voorbeeld)
  8. Ontdek hoe je kan ‘live streamen’ met YouTube (uitleg)
  9. Doe ‘collabs’ met artiesten uit een ander genre (voorbeeld)
  10. Praat met je fans in de comments zodat men ziet dat je écht actief bent op het kanaal

Wil je meer leren over hoe je op Youtube kan shinen? Check eens de Youtube Creator Academy.

Een interessant tegengewicht in de Youtube-hype is deze documentaire van Tegenlicht. Het laat naast de successen die je kan boeken met je eigen videoplatform ook de offers zien. Zo krijg je een uitgebalanceerd idee en kan je zelf afwegen of én hoe je jouw Youtube kanaal wil inrichten.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *