De legale Napster is een feit?

spotify_new_napster1
Via New Music Strategies (en Ard van Lopend Vuur) kwam ik achter een nieuw initiatief: Spotify. Het is een gratis en legale aanbieder van muziek, met een giga grote ‘library’. Gratis en legaal? Dat kan niet hoor ik je denken. Dat denk/dacht ik ook.

Er zitten een paar ingenieuze ideeën in Spotify verwikkeld om toch commercieel te zijn. Ten eerste kan je alleen gebruik maken van Spotify als je door andere bent uitgenodigd (zoals dat eerst ook het geval was bij G-mail).

Wanneer je dan de gelukkige bent die gratis gebruik maakt van Spotify, dan komt een oud businessmodel om de hoek kijken: advertenties. Je luistert eigenlijk naar je eigen radiostation, waar op een veel lagere frequentie en veel minder schreeuwerig een advertentie in voorbij komt.

Wil je de advertenties niet, dan kan je kiezen voor een abonnement: tientje per maand. Voor €120,- per jaar heb jij toegang tot alle muziek. Nouja, bijna allen. The Beatles bijvoorbeeld (nog) niet. Downloaden zit er nog niet in. Het gaat puur en alleen om de toegang tot je favoriete deuntjes.

Of het in de praktijk werkt zoals het klinkt, kan ik nog niet ondervinden.
Maar zou dit dichtbij een oplossing komen om artiesten te betalen voor al hun moeite? Via slimme monitor systemen valt vast te analyseren hoe vaak, wie, waar wordt beluisterd om tot een eerlijk verdienmodel te komen.

Wie heeft er al ervaringen met Spotify?

One comment on “De legale Napster is een feit?

Leave a Reply

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>